شبكه
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان

 شبکه کردن ۲ کامپیوتر

حتما برای شما زیاد پیش اومده یا میاد که بخواید فایلهای حجیمی رو از روی یه کامپیوتر روی کامپیوتر دیگه ای بریزید ، یا اینکه شاید هم توی منزلتون دو تا دستگاه کامپیوتر دارید و میخواین اونها رو به هم ارتباط بدید .

این ارتباط وقتی بخوایم از روی یه کامپیوتر به فایلهای کامپیوتر دیگه دسترسی داشته باشیم ، یا مثلاً یه چاپگر رو روی هر دو دستگاه داشته باشیم به کار میاد .

برای انجام این کار باید هر دو دستگاه کارت شبکه داشته باشند . اولین تنظیمی که باید انجام بشه ، اسم هر کدوم از کامپیوترهاست . کامپیوترهایی که می خوان با هم شبکه بشن ، باید اسم های متفاوتی داشته باشن .

برای این کار بعد از کلیک راست روی مای کامپیوتر ، گزینه پراپرتیز و تغیر تنظیمات رو انتخاب می کنیم

 

تو این پنجره باز شده به برگه Computer Name میریم و روی دکمه Change کلیک می کنیم . اینجا می تونیم اسم فعلی کامپیوتر رو ببینیم و در صورت نیاز ، اسم رو عوض کنیم . اگر چه همین که دو تا کامپیوتر اسماشون با هم متفاوت باشه کافیه

. البته راحت ترین راه اینه که موقع نصب ویندوز حواستون باشه که اسم کامپیوتر تون رو اختصاصی و مخصوص هر دستگاهیی جداگانه تعریف کنید ، مثلا کامپیوتر مصعب ، یا کامپیوتر یک یا دو

تو همون پنجره ، قسمت دیگه ای داریم به اسم Workgroup . آیتم دیگه ای که باید تنظیم بشه ،. بر خلاف اسمها که باید با هم فرق می کرد ، Workgroup دو کامپیوتر باید با هم یکی باشه . اگر Workgroup دو کامپیوتر با هم برابر بود ، نیازی به تغییر نیست . اما اگر متفاوت بود ، باید اونها رو مشابه هم قرار بدید . بعد از این تغییرات هم باید دستگاه ها رو Restart کنید .

همونطور که تو شبکه تلفن سراسری ، هر خط تلفن ، با شماره تلفنی منحصر به فرد از سایر خطوط تشخیص داده میشه و اون شماره تلفن ، راه دسترسی به اون خطه ، تو شبکه های کامپیوتری هم هر کامپیوتر باید یه شماره منحصر به فرد داشته باشه . تنظیم این شماره ، که اون رو به اختصار IP میگن ، قدم بعدیه .

 

برای تنظیم IP کامپیوتر ، تو منوی Run تایپ می کنیم ncpa.cpl تا پنجره Network Connections باز بشه . روی Local Area Connection کلیک راست کرده و Properties رو می زنیم . پنجره Local Area Connection Properties باز میشه . تو قسمت وسط این پنجره ، می تونیم Internet Protocol(TCP/IP) رو ببینیم . با انتخاب این گزینه و کلیک بر روی دکمه Properties ، کادر دیگه ای به اسم Internet Protocol(TCP/IP) Properties باز میشه . اینجا محلیه که می تونیم IP رو تنظیم کنیم . برای این کار اول گزینه Use The Following IP Address رو انتخاب می کنیم تا قسمت مربوط به ثبت IP فعال بشه .

تو کامپیوتر اول IP رو به این شکل وارد می

کنیم : ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱ . پایین IP هم قسمتی هست به اسم Subnet Mask . این قسمت رو هم با اعداد ۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵٫۰ پر می کنیم . با بقیه قسمتها هیچ کاری نداریم و Ok رو می زنیم .

همونطور که گفتیم ، IP یه شماره منحصر به فرده و تو هر کامپیوتر با بقیه فرق داره . بنابراین تو کامپیوتر دوم IP رو می زنیم ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۲ . Subnet Mask رو هم مثل Computer1 با اعداد ۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵٫۰ پر می کنیم . تفاوت دیگه ای که بین Computer2 و Computer1 هست ، اینه که تو Computer2 ، بر خلاف Computer1 ، باید قسمت Default Gateway رو هم پر کنیم . این قسمت رو با IP مربوط به Computer1 ، یعنی ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱ پر می کنیم . با بقیه قسمتها کاری نداریم و Ok رو می زنیم .

اما آخرین تنظیم نرم افزاری ، فقط مختص Windows XP ه و اگه از Windows 7 استفاده می کنید ، احتیاجی به این تغییرات ندارید .

My Computer رو باز کرده و از منوی Tools ، گزینه Folder Option … رو انتخاب می کنیم . در پنجره Folder Option ، به برگه View می ریم و تو قسمت Advanced Settings ، تیک گزینه Use Simple File Sharing رو بر می داریم .

با انجام این تنظیمات ، بخش نرم افزاری کار تموم شده . فقط مونده ارتباط سخت افزاری بین دو کامپیوتر . برای این کار به کابل مخصوصی نیاز دارین که اون رو به اسم کابل کراس (Cross) یا کراس اور (Cross Over) میشناسن . این کابل در اندازه های مختلف از فروشگاه های کامپیوتری قابل تهیه س . کافیه دو سر این کابل رو به کارتهای شبکه دو کامپیوتر متصل کنید . محل اتصال کابل به کارت شبکه در پشت کامپیوتره و شکلی مشابه سوکت تلفن ، ولی با ابعادی بزرگتر داره .

اما برگردیم به کاربردهایی که اول این بخش بهشون اشاره کردیم . گفتیم که یکی از این کاربردها ، دسترسی به فایلهای هر کامپیوتر ، از روی کامپیوتر دیگه س .

برای دسترسی به اطلاعات مثلا درایو ای از Computer1 ، کافیه تو آدرس بار Computer2 تایپ کنیم \\۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱\E$ . با این کار ، کادری ظاهر میشه و از ما نام کاربری و کلمه عبور Computer1 رو می خواد . با وارد کردن این اطلاعات به راحتی می تونیم به محتویات  درایو ای دسترسی داشته باشیم .

یکی دیگه از کاربردهایی که بهش اشاره کردیم ، استفاده از چاپگر متصل به یه کامپیوتر ، با کامپیوتر دیگه بود .

فرض کنید که روی Computer1 یه چاپگر نصب شده . برای اینکه بتونیم از روی Computer2 هم به وسیله این چاپگر ، چاپ بگیریم ، باید داخل Computer1 ، به بخش Control Panel و از اونجا به Printers and Faxes بریم . اسم و آیکون چاپگر رو می بینیم . روی آیکون چاپگر کلیک راست کرده و گزینه Sharing … رو می زنیم . در کادر باز شده ، Share This Printer رو انتخاب می کنیم

حالا در کامپیوتر دوم میریم به Control Panel و بخش چاپگرها رو باز می کنیم . دکمه Add Printer رو می زنیم و از کامپیوتر می خوایم که تو شبکه دنبال چاپگر بگرده . با پیدا کردن چاپگر و دبل کلیک روی اون ، امکان چاپ از این کامپیوتر هم فراهمه . فقط صرفه جویی تو مصرف کاغذ فراموش نشه .

این هم از نحوه اتصال دو کامپیوتر به هم . اما لازمه که به ۲ نکته اشاره کنیم .

نکته اول : کامپیوترهای امروزی به صورت هوشمند نحوه اتصال کابل شبکه رو تشخیص میدن . بنابراین لازم نیست که حتماً از کابل Cross استفاده کنید . کابلهای شبکه عادی هم جواب میده

و نکته دوم : اگه از محصولات امنیتی مثل فایروال استفاده می کنید ، ممکنه لازم باشه برای کارکرد صحیح ، فایروال رو تنظیم و یا موقتاً غیر فعال کنید .

www.brooz.ir





:: برچسب‌ها: شبكه ,
:: بازدید از این مطلب : 553
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
مطالب مرتبط با این پست

موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی