.
----------
درباره ما
-------
آخرین مطالب
--------------
دیگر موارد
آمار وب سایت
نوشیدن یک لیوان آب گیلاس (صبح و شب) باعث می شود که شما یک ساعت بیشتر بخوابید. گیلاس سرشار از ملاتونین است. این هورمون وظیفه ی تنظیم خواب را بر عهده دارد. نتایج پژوهشی که محققان آمریکایی انجام داده اند نشان می دهد بیمارانی که دچار اختلالات خواب هستند با نوشیدن آب گیلاس (صبح و شب یک لیوان) حدود ۸۴ دقیقه بیشتر می خوابند.
نتایج یک پژوهش آمریکایی که در فوریه ی سال ۲۰۱۲ منتشر شد نشان می دهد که خطر مرگ ومیر (بخصوص مرگ ناشی از ابتلا به سرطان) در بین افرادی که مصرف کننده ی داروهای خواب آوری مانند بنزودیازپین و باربیتوریک هستند به میزان چهار برابر بیشتر است.

البته در خصوص این نتایج هنوز نکات مبهمی وجود دارد. معمولاً مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و استرس افراد را به مصرف این قبیل قرص ها می کشاند. به همین دلیل هنوز به درستی مشخص نشده است که مصرف داروهای خواب آور به طور مستقیم باعث افزایش خطر مرگ ومیر مصرف کننده ها می شود و یا عوامل دیگر در این مسئله دخیل هستند. با این حال محققان معتقدند که مصرف این قرص ها یکی از عوامل افزایش دهنده ی خطر مرگ ومیر ناشی از بیماری هاست. از این گذشته قرص های خواب آور اعتیادآور هستند و خطر ابتلا به آلزایمر، ریفلاکس معده و همچنین تصادفات رانندگی و زمین خوردن را افزایش می دهند.

به همین دلیل لازم است که تا حد ممکن از مصرف این قبیل داروها اجتناب کرده و با شیوه های طبیعی خوابی راحت را برای خود فراهم سازید.

دم نوش ملیسا

بادرنجبویه که با نام گیاه ملیسا نیز شناخته می شود یکی از اعضای خانواده ی نعنا است. این گیاه خواص فوق العاده ای در مقابله با اینسومنیا (بی خوابی) و استرس دارد.

برای تهیه ی دم نوش این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان ها کافی است که ۴.۵ گرم برگ خشک بادرنجبویه را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. کمی شکر یا بهتر از آن عسل به دم نوشتان اضافه کرده و به صورت گرم میل کنید.

چای سبز

چای سبز نخستین نوع چای بود که مورد استفاده قرار گرفت. چای سبز دکافئینه (بدون کافئین) حاوی «تنانین» است که به کاهش استرس و بهبود وضعیت خواب کمک می کند. البته باز تأکید می کنید که منظورمان چای سبز دکافئینه هست. چون چای سبز معمولی برعکس عمل کرده و باعث ایجاد سرزندگی و بی خوابی می شود. اگر به طور روزانه چای سبز می خورید بهتر است چایتان را قبل از ساعت ۴ تا ۵ عصر بنوشید. توصیه می کنیم یک تا دو ساعت قبل از خواب مقداری چای سبز دکافئینه دم کرده و نوش جان کنید.
شیر یکی از درمان های طبیعی و در دسترس برای داشتن خوابی راحت است. میزان بالای اسیدآمینه ی موجود در شیر خاصیت آرام بخشی دارد و هیچ نوشیدنی دیگری مانند آن به اضافه ی یک قاشق غذاخوری عسل نمی تواند شب راحتی را برای شما به ارمغان بیاورد

دم نوش سنبل الطیب

سنبل الطیب که به نام گیاه والرین نیز معروف است یکی از گیاهان آرام بخش فوق العاده محسوب می شود. این گیاه حاوی خواص ضداسپاسم و آرام بخش است که باعث تسکین دردها می شود. بهتر است برای جلوگیری از عادت به این گیاه در کنار آن از دم نوش های دیگر نیز استفاده شود. در واقع بهتر است اگر یک شب از دم نوش سنبل الطیب استفاده می کنید شب دیگر از چای سبز دکافئینه یا دم نوش بادرنجبویه مصرف کنید. برای تهیه ی دم نوش سنبل الطیب ۱ قاشق چای خوری از این گیاه را در  ٢٠٠ سی سی آب جوش ریخته و ۵ دقیقه دم کنید. این دم نوش به تسکین کمردرد و دردهای دیگر و داشتن خواب راحت کمک می کند.

اسموتی موز

پیش از رفتن به رختخواب برای خودتان یک لیوان اسموتی آرام بخش تهیه کنید. برای این کار نصف یک عدد موز کاملاً رسیده را با یک قاشق کره ی بادام و یک فنجان شیر سویای طبیعی در اسموتی ساز ریخته و میل کنید.

دم نوش بابونه

دم نوش ها بخصوص دم نوش بابونه برای بهبود و مقابله با مشکلات گوارشی و اختلالات جزئی خواب موثر هستند. برای تهیه ی دم نوش بابونه ۱ قاشق غذاخوری گل خشک بابونه را در ٢٠٠ سی سی آب جوش ریخته و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کنید. دم نوش را صاف کرده و با مقداری عسل به صورت گرم نوش جان کنید.

شیر

شیر یکی از درمان های طبیعی و در دسترس برای داشتن خوابی راحت است. میزان بالای اسیدآمینه ی موجود در شیر خاصیت آرام بخشی دارد و هیچ نوشیدنی دیگری مانند آن به اضافه ی یک قاشق غذاخوری عسل نمی تواند شب راحتی را برای شما به ارمغان بیاورد. البته توجه داشته باشید که برخی افراد به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند و با نوشیدن آن به نتیجه ی دلخواه نمی رسند؛ اما اگر شما چنین مشکلی ندارید می توانید با خیال راحت به این نوشیدنی اعتماد کنید.
سنبل الطیب که به نام گیاه والرین نیز معروف است یکی از گیاهان آرام بخش فوق العاده محسوب می شود. این گیاه حاوی خواص ضداسپاسم و آرام بخش است
که باعث تسکین دردها می شود. بهتر است برای جلوگیری از عادت به این گیاه در کنار آن از دم نوش های دیگر نیز استفاده شود

آب نارگیل

غالباً تصور می شود که نوشیدنی نارگیل محرک مغز است اما باید بدانید که این نوشیدنی باعث خوابی راحت می شود. ورزشکاران بیشترین استفاده را از آب نارگیل می کنند. چون نیروبخش و تأمین کننده ی آب بدن است. آب نارگیل طبیعی در فروشگاه ها وجود دارد و شما می توانید بدون زحمت شب قبل از خواب یک فنجان یا لیوان از این نکتار خوشمزه را سر بکشید.

آب گیلاس

نوشیدن یک لیوان آب گیلاس (صبح و شب) باعث می شود که شما یک ساعت بیشتر بخوابید. گیلاس سرشار از ملاتونین است. این هورمون وظیفه ی تنظیم خواب را بر عهده دارد. نتایج پژوهشی که محققان آمریکایی انجام داده اند نشان می دهد بیمارانی که دچار اختلالات خواب هستند با نوشیدن آب گیلاس (صبح و شب یک لیوان) حدود ۸۴ دقیقه بیشتر می خوابند.

منبع: آکاایران

http://www.asriran.com/fa/news/470038/8



:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آنچه امروزه پزشکان به آن معتقدند این است که باور و فکر انسان بر بیمار شدن یا نشدن او اثر می گذارد. این در واقع همان چیزی است که از آن به عنوان تلقین یاد می کنیم. تلقین و نوع تفکر ما می تواند بر ابتلای ما به بیماری ها تأثیرگذار باشد. بنابراین بهتر است همیشه مثبت فکر کنیم و خصلت مثبت اندیشی را در خودمان تقویت کنیم.
خواب کافی

افرادی که پنج تا شش ساعت در شب می خوابند، هنگام تماس با ویروس سرماخوردگی  تا سی درصد احتمال ابتلایشان به بیماری افزایش می یابد. در حالیکه این احتمال برای افرادی که هفت تا هشت ساعت در شب می خوابند، تا هفده درصد کاهش می یابد.

تقویت ذهن

آنچه امروزه پزشکان به آن معتقدند این است که باور و فکر انسان بر بیمار شدن یا نشدن او اثر می گذارد. این در واقع همان چیزی است که از آن به عنوان تلقین یاد می کنیم. تلقین و نوع تفکر ما می تواند بر ابتلای ما به بیماری ها تأثیرگذار باشد. بنابراین بهتر است همیشه مثبت فکر کنیم و خصلت مثبت اندیشی را در خودمان تقویت کنیم.

کنترل استرس

ثابت شده است که استرس بر تضعیف سیستم ایمنی بدن اثر زیادی می گذارد. اغلب بیماری ها به علت فشاری بروز می کنند که استرس بر ارگان های مختلف بدن وارد می کند. بنابراین باید هدف تان پیدا کردن راهی برای کنترل استرس باشد تا روش سالم را در زندگی دنبال نمایید.
استفاده زیاد از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی در افزایش بیمار شدن شما موثر است

بهتر است عوامل استرس زا را شناسایی کرده و برای رفع آن ها برنامه ریزی کنید.

از راه های کلی کنترل استرس می توان به تفکر، همنشینی با دوستان، ورزش، عبادت و غیره اشاره نمود.

تمیز بودن

همیشه حواستان به این نکته باشد که پس از تماس با وسایل کثیف مانند دکمه آسانسور، میله اتوبوس و  مترو، درهای ورودی ، وسایل پارک و غیره دست هایتان را با آب و صابون بشویید. وجود خراش یا بریدگی یا سوختگی در پوست دست می تواند امکان آلودگی با میکروب ها را بالا ببرد، زیرا در این حالت ها راه ورود آلودگی ها به داخل پوست باز است. شستن دست ها با صابون باید حداقل 15 ثانیه طول بکشد.

پافشاری روی ورزش

ورزش سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند عفونت دستگاه تنفسی را کاهش می دهد. بهتر است هر هفته سه بار وقت خود را در باشگاه های ورزشی بگذرانید و ورزش کنید.

ارتباط از راه دور

استفاده بیش از حد از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی در افزایش بیمار شدن شما موثر است. این وسایل همیشه پر از میکروب هستند. بهتر است کارهایی را که می توان به صورت غیر حضوری انجام داد، با ابزار هایی مانند تلفن، رایانه و اینترنت انجام دهید.

ویتامین ث جادویی

شواهد علمی نشان می دهد که ویتامین ث می تواند در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار تأثیرگذار باشد. اغلب افرادی که بیمار نمی شوند، گاهی تا چهار بار در روز موادی را مصرف می کنند که دارای ویتامین ث هستند. شما نیز هرگاه احساس کردید که در حال مریض شدن هستید، مصرف مواد خوراکی غنی از این ویتامین جادویی را از افزایش دهید.

http://www.asriran.com/fa/news/470125/7


:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
انواع غذاهای گوشتی مانند مرغ، ماهی یا حتی گوشت قرمز را با آب‌لیموی تازه، سرکه بالزامیک یا گلپر همراه نمک، فلفل سیاه و کمی روغن زیتون طعم‌دار سپس آن‌ها را کمی بخارپز یا سرخ کنید. طعم منحصر به فرد غذاهای گوشتی که با این روش طعم‌دار و پخته می‌شوند، هر آدم بدغذایی را به سمت میز غذا می‌کشاند و اشتهایش را هم دوچندان می‌کند.
برخی از افراد بدغذا - به خصوص بچه‌ها- تمایلی به مصرف سبزی‌های بخارپز ندارند به همین دلیل می‌توان گروهی از سبزی‌ها مانند هویج، گوجه‌فرنگی، فلفل ‌دلمه‌ای، قارچ یا بروکلی را به جای بخارپز کردن با رنده درشت به صورت خام رنده و با کمی آب‌لیمو، سس مایونز یا خردل و نمک آن‌ها را طعم‌دار کرد و در کنار بشقاب غذا قرار داد.

سبزی‌های دیگر مانند ذرت، لوبیا و نخودفرنگی را هم می‌توان برای بهبود طعمشان با روغن زیتون و نمک پخت و با سس خردل طعم‌دارشان کرد تا اشتها بیش از پیش تحریک شود. این راه، یکی از راه‌های پیشنهادی برای افزایش اشتهاست. البته 10 راه دیگر هم برای افزایش اشتها وجود دارد که با آن‌ها آشنا می‌شویم.

1. از آب مرکبات غافل نشوید

یکی از راه‌های افزایش اشتها، گنجاندن آب انواع مرکبات به عنوان نوشیدنی همراه وعده‌های اصلی غذاست. مرکبات حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین C و اسیدفولیک هستند. اسیدفولیک یکی از ترکیب‌های افزایش‌دهنده اشتهاست. با این توصیف شما می‌توانید برای افزایش اشتهای خود یا فرزند بدغذایتان، یک لیوان آب پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت، لیمو شیرین یا حتی شربت آب‌لیموی خنک را کنار بشقاب غذا بگذارید و کمی از آن را قبل و کمی از آن را هم بین غذا میل کنید.

ضمن اینکه کالری دریافتی از طریق مصرف آب‌میوه‌های طبیعی و تازه می‌تواند به روند افزایش وزن افراد لاغر هم کمک کند. سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج و بروکلی، لوبیا، نخود، عدس، کرفس تازه، هویج، بامیه و مارچوبه هم جزو بزرگ‌ترین منابع طبیعی دریافت اسیدفولیک هستند که گنجاندن آن‌ها در کنار غذای اصلی می‌تواند باعث افزایش اشتها شود.

2. سالاد کرفس را دریابید

کرفس حاوی آب فراوانی است و مصرف آن علاوه بر پیشگیری از یبوست، می‌تواند اشتهای افراد را هم بالا ببرد. عطر و طعم کرفس خام و تازه می‌تواند بهترین محرک سیستم بویایی باشد و اشتهای افراد را هم برای خوردن یک غذای مفصل افزایش بدهد. در نتیجه شما می‌توانید برای افزایش اشتها، سالاد کرفس را در کنار برخی از وعده‌های غذایی‌تان داشته باشید. سالاد کرفس را می‌توان با ترکیبی از کرفس تازه و خردشده، هویج بخارپز نگینی، نخودفرنگی، ذرت بخارپز، جعفری ساطوری، زیتون سیاه بدون هسته و قارچ بخارپز تهیه و آن را با آب‌لیموی تازه یا سرکه بالزامیک و روغن زیتون طعم‌دار کرد.
 
3. شکلات تلخ بخورید

یکی از راه‌های افزایش اشتها، گنجاندن مواد غذایی حاوی عنصر روی در برنامه غذایی روزانه است و شکلات تلخ و پودر کاکائو جزو خوراکی‌های حاوی روی هستند که مصرف آن‌ها علاوه بر بالا بردن اشتها، باعث وزن‌گیری در افراد لاغر هم می‌شود. شما می‌توانید یک لیوان شکلات تلخ گرم یا شیرکاکائو را به عنوان میان‌وعده صبح یا عصرتان انتخاب کنید تا اشتهایتان برای خوردن ناهار و شام بیشتر شود. تخمه کدو و هندوانه، بادام، بادام‌زمینی، نخودفرنگی، شیر و سینه مرغ هم از دیگر منابع دریافت عنصر روی یا همان زینک هستند. به همین دلیل اضافه کردن کمی تخمه کدو یا هندوانه به سالاد فصل می‌تواند اشتهای شما را برای خوردن غذا دوچندان کند.
 
4. پروتئین‌های حیوانی مصرف کنید

پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت مرغ، جگر، شیر، پنیر، ماهی و ماست حاوی ویتامین 12 B  هستند. این ویتامین یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های افزایش‌دهنده اشتهاست. به همین دلیل به افراد بدغذا توصیه می‌شود حداقل روزی یک مرتبه پروتئین حیوانی را در برنامه غذایی‌شان داشته باشند. پروتئین‌های حیوانی اگر بخارپز، گریل، تنوری یا سرخ‌شده باشند، بیشتر باعث افزایش اشتها و ایجاد تمایل برای مصرف غذای بیشتر می‌شوند.

5. برنج سرخ‌شده بخورید

یک راه افزایش اشتها و لذت بردن از غذا خوردن، تغییر شیوه پخت‌وپز و ایجاد طعم‌های جدید در برنامه غذایی خانواده است. اگر عادت به خوردن برنج دم‌کرده یا آبکش دارید، بهتر است از امروز عادتتان را تغییر دهید و برنج سرخ‌شده (ته‌چین) را هم امتحان کنید. برای تهیه برنج سرخ شده، باید ابتدا برنج را تا حد نرم شدن در آب بجوشانید. سپس آن را با زرده تخم‌مرغ و کمی نمک و زعفران طعم‌دار کنید. حالا کف ماهیتابه را با روغن چرب کنید و برنج را در آن سرخ کنید. به جای زرده تخم‌مرغ می‌توان از جعفری، گشنیز یا حتی اسفناج هم برای طعم‌دار کردن برنجی که قرار است سرخ شود، استفاده کنید.

یکی از راه‌های افزایش اشتها، گنجاندن مواد غذایی حاوی عنصر روی در برنامه غذایی روزانه است و شکلات تلخ و پودر کاکائو جزو خوراکی‌های حاوی روی هستند.

6. به گوشت آب‌لیمو و گلپر بزنید

انواع غذاهای گوشتی مانند مرغ، ماهی یا حتی گوشت قرمز را با آب‌لیموی تازه، سرکه بالزامیک یا گلپر همراه نمک، فلفل سیاه و کمی روغن زیتون طعم‌دار سپس آن‌ها را کمی بخارپز یا سرخ کنید. طعم منحصر به فرد غذاهای گوشتی که با این روش طعم‌دار و پخته می‌شوند، هر آدم بدغذایی را به سمت میز غذا می‌کشاند و اشتهایش را هم دوچندان می‌کند.

7. غذایتان را آرایش کنید

سفره‌آرایی و آرایش بشقاب غذا یکی از بهترین راه‌های افزایش اشتهاست. بد نیست چند مدل آرایش غذا و میز غذا را یاد بگیرید و آن‌ها را هنگام سرو وعده‌های اصلی غذایی به کار ببندید. بهترین راه آرایش غذا، قرار دادن آن در بشقابی بزرگ، سفید و تزیین کردن آن با انواع سبزی‌های بخارپز رنگی و سس‌های مختلف است. وقتی بشقاب غذا بزرگ باشد، حجم غذای داخل آن کم به نظر می‌رسد و افراد کوچک و بزرگ، تمایل بیشتری به خوردن تمام غذایشان پیدا می‌کنند.
 
8. پنیر پیتزا را فراموش نکنید

استفاده از پنیر پیتزا در انواع غذاهای نانی و ساندویچی، علاوه بر خوش‌طعم کردن آن‌ها می‌تواند باعث افزایش اشتهای شما هم بشود. مصرف پنیر پیتزا می‌تواند افزایش دریافت کالری را هم برای افراد لاغر و بچه‌ها در پی داشته باشد. اگر پنیر پیتزا را با کنجد مخلوط کنید، طعم آن را مطلوب‌تر و ظاهر غذایتان را هم زیباتر خواهید کرد.

9. ظرف‌های غذایتان را رنگی کنید

اگر شناختی از روان‌شناسی رنگ‌ها داشته باشید، حتماً می‌دانید که رنگ‌های گرم و زنده مانند نارنجی، ارغوانی، قرمز و زرد تیره می‌توانند باعث افزایش اشتها شوند. با این حساب شما می‌توانید برای افراد بدغذا یا کم‌اشتها ظرف‌هایی رنگی روی میز غذا بگذارید؛ از بشقاب و لیوان خودشان گرفته تا دیس غذا و پارچ آب!
 
10. از چاشنی‌ها کمک بگیرید

انواع سس‌ها، ادویه‌ها، ترشی‌ها و شورها جزو چاشنی‌های غذایی محسوب می‌شوند که مصرف آن‌ها همراه غذا می‌تواند افزایش اشتها را به دنبال داشته باشد. ادویه‌هایی مانند پودر لیمو، فلفل سیاه، پودر آویشن و ریحان بنفش هم می‌توانند عطر و طعم سالادها و غذاهای سرد را فوق‌العاده متفاوت و مطلوب کنند و باعث افزایش اشتها شوند.

http://www.asriran.com/fa/news/470419/10


:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مصرف انواع مختلفی از میوه وسبزیجات می تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف گیاهانی همچون گل کلم می‌تواند خطر چاقی، دیابت، بیماری قلبی را کاهش دهد و سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد.

حتما شما هم شنیده‌اید که مواد مغذی در غذاهایی یافت می‌شود که رنگی هستند. رژیم‌هایی نیز وجود دارد که شما را از خوردن غذاهای بی‌رنگ منع می‌کنند. معمولا فرآیندهایی که برای سفید کردن آرد گندم انجام می‌شود باعث از دست رفتن ویتامینB و فیبر موجود در آن خواهد شد. در مقابل، گل کلم، به طور طبیعی دارای فیبر و ویتامین B بالایی است. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که می‌تواند بدن را در برابر سرطان محافظت کند. فیبر نیز باعث می‌شود احساس سیری بیشتری داشته باشید و بتوانید به آسانی وزن کم کنید.

خواص گل کلم برای سلامتی:

مصرف انواع مختلفی از میوه وسبزیجات می تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف گیاهانی همچون گل کلم می‌تواند خطر چاقی، دیابت، بیماری قلبی را کاهش دهد و سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد.

سرطان:

گل کلم حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می کند و تعداد رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش می‌دهد. یکی از این آنتی اکسیدان‌ها ایندول-۳-کاربینول یا I3C است که در سبزیجاتی همچون کلم، گل کلم و کلم بروکلی یافت می‌شود. این آنتی اکسیدان می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. معمولا مصرف سبزیجات موجود در خانواده کلم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌هایی همچون سرطان ریه و روده بزرگ را کاهش دهد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ترکیبات حاوی سولفور(سولفورافان) در گل کلم می‌تواند با سرطان مبارزه کند. محققان دریافته‌اند که سولفورافان توانایی مهار آنزیم مضرهیستون داستیلاز را دارد.

بهبود سیستم گوارش بدن:

گل کلم فیبر بالایی دارد و همین امر باعث می‌شود از بروز یبوست جلوگیری شود. به همین خاطر سیستم گوارش بدن کار خود را بهتر انجام می‌دهد. مصرف منظم فیبر برای دفع سموم بسیار مفید است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف فیبر در رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی بدن داشته باشد. در نتیجه از ایجاد بیماری‌هایی همچون بیماری قلبی – عروقی، سرطان و چاقی جلوگیری می‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف فیبر می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته، پرفشاری خون، دیابت، چاقی و سایر موارد را کاهش دهد.

بهبود حافظه:

کولین جزئی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد که در گل کلم یافت می‌شود. این ترکیب به بهبود خواب، حافظه، حرکات ماهیچه‌ها و یادگیری کمک می‌کند. کولین همچنین به حفظ و نگهداری ساختار غشاهای سلولی کمک می‌کند، انتقال پالس‌های عصبی را بهبود می‌بخشد و از بروز التهاب مزمن جلوگیری می‌کند.

استحکام استخوان‌ها:

مصرف پایین ویتامین K می‌تواند خطر شکستگی استخوان‌ها و پوکی استخوان را افزایش دهد. مصرف این ویتامین از طریق مواد غذایی باعث استحکام بافت استخوانی می‌شود. همچنین جذب پروتئین بهبود یافته و دفع کلسیم از طریق ادرار کاهش پیدا می‌کند.

ارزش تغذیه‌ای گل کلم:

بر اساس مطالعات انجام شده، یک پیمانه گل کلم خرد شده خام حاوی ۲۷ کالری، ۲ گرم پروتئین، ۰.۳ گرم چربی و ۵ گرم کربوهیدرات است. مصرف یک پیمانه از گل کلم خام، ۷۷ درصد از نیاز بدن به ویتامین سی ، ۲۰ درصد به ویتامین ک ، ۱۰ درصد از ویتامین B6 و فولات را رفع می‌کند. این ماده همچنین حاوی تیامین، نیاسین، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و منگنز است.

چگونه گل کلم را وارد رژیم غذایی خود کنیم؟

گل کلم را می توان به صورت تازه یا منجمد نگهداری کرد. اگر گل کلم تازه را برای مصرف انتخاب می‌کنید بهتر است به دنبال گل کلم خوب باشید. شما می‌توانید از دستور پخت متفاوت برای تهیه آن استفاده کنید.

خطرات احتمالی گل کلم برای سلامتی:

موادی همچون لوبیا، کلم، گل کلم ، کلم بروکلی، عدس ، کلم بروکسل ، پیاز ، غلات و حبوبات که فیبر بالایی دارند، ممکن است باعث افزایش نفخ گردد. اگرچه سبزیجات تازه و غلات سبوس دار بخش سالم هر رژیم غذایی محسوب می شود، اما بهتر است مصرف خود را به طور تدریجی افزایش دهید. در صورت بروز مشکل می توانید مصرف خود را قطع کنید. اگر از رقیق کننده‌های خون همچون وارفارین استفاده می‌کنید باید در مورد مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت نمایید. ویتامین K موجود در گل کلم نقش مهمی در انعقاد خون بازی می‌کند.. داشتن یک الگوی تغذیه‌ای کامل برای پیشگیری از بیماری ها و دست یافتن به سلامت کلی بدن مفید است. به جای اینکه تنها بر روی یک ماده غذایی تمرکز کنید بهتر است در رژیم غذایی خود از انواع مختلف مواد استفاده کنید.

منبع: مجله سلامت
http://www.asriran.com/fa/news/471655



:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
اتحادیه سیب زمینی کاران کانادا می گوید که سیب زمینی را باید در جای خنک، خشک و تاریک نگهداری کرد، و در یخچال نشاسته آن خیلی زود به قند تبدیل می شود. آنها می گویند که سیب زمینی را در کیسه پلاستیک نگهداری نکنید، بلکه در یک قوطی مقوایی که بخوبی در جریان هوا باشد بگذارید.

 برخلاف نظر عموم مردم که مواد غذایی در یخچال فاسد نمی شوند، کارشناسان امور تغذیه می گویند که بعضی از مواد غذایی را نباید در یخچال نگهداری کرد.

۱۵ ماده غذایی را اصلا نباید در یخچال نگهداری کرد:

۱- موز

بنا به گفته سازمان کانادایی تولید و بازاریابی، موز یکی از مواد غذایی مفید برای بدن است که باید خارج از یخچال نگهداری شود تا با درجه حرارت اتاق به تدریج برسد.

۲- سیب زمینی

اتحادیه سیب زمینی کاران کانادا می گوید که سیب زمینی را باید در جای خنک، خشک و تاریک نگهداری کرد، و در یخچال نشاسته آن خیلی زود به قند تبدیل می شود. آنها می گویند که سیب زمینی را در کیسه پلاستیک نگهداری نکنید، بلکه در یک قوطی مقوایی که بخوبی در جریان هوا باشد بگذارید.

۳- پیاز

براساس گفته انجمن پیاز آمریکا، این سبزی در صورت نگهداری در یخچال خراب می شود، و باید آنرا در خارج از یخچال و در معرض جریان هوا نگهداری کنید. اما اگر پوست آنرا می کنید در داخل یک ظرف در یخچال بگذارید.

۴- آواکادو

آواکادو را نیز باید خارج از یخچال نگهداری کنید، زیرا هوای سرد مانع از رسیدن آن می شود.

۵- سیر

گذاشتن سیر در یخچال به خرابی و فاسد شدن آن می انجامد. در یخچال ظاهر آنها تغییر نمی کند، اما وقتی می برید متوجه می شوید که فاسد شده اند.

۶- نان

نان در یخچال رطوبت خود را از دست می دهد، و جویدن آن مشکل می شود، پس بهتر است که در خارج از یخچال نگهداری شود.

۷- قهوه

قهوه دانه و پودر را نیز نمی توانید در یخچال نگهداری کنید. آنها به جای خنک، تاریک و خشک نیاز دارند. اما اگر می خواهید برای مدت طولانی قهوه را نگهداری کنید، در یک کیسه بدون هوا بریزید ودر فریزر بگذارید. در این صورت برای یکماه می توانید ذخیره کنید.

۸- گوجه فرنگی

در یخچال مزه گوجه فرنگی خراب می شود، و سرمای یخچال مانع از رسیدن و خوشمزگی آن می شود.

هارولد مک جز، در کتاب آشپزی خود توصیه می کند گوجه فرنگی را در یک سبد در آشپزخانه نگهداری کنید.

۹- عسل

عسل در یک ظرف در بسته برای همیشه تازه می ماند، به همین دلیل نگهداری آن در یخچال کار بیهوده ای است.

بعلاوه نگهداری آن در یخچال باعث شکرک زدن آن می شود که خوردن آنرا مشکل می کند.

۱۰- هندوانه

هندوانه نبریده را داخل یخچال نگذارید، زیرا در درجه حرارت اتاق آنتی اکسیدانتهای آن حفظ می شوند.

به گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، در یخچال ماده بتا-کروتن آن که در بدن به ویتامین آ تبدیل می شود از بین می رود، به همین دلیل در یخچال نباید نگهداری کرد، مگر آنکه بریده شده باشد که در این صورت باید آنرا بپوشانید.

۱۱- کدو حلوایی

کدو حلوایی را نیز نه در یخچال بلکه باید در جای خشک و تاریک و در جریان هوا قرار دهید.

۱۲- روغن زیتون

روغن زیتون در یخچال تند می شود، و بهتر است آنرا در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

۱۳- ریحان

ریحان در یخچال بوی خود را از دست می دهد و بوی مواد غذایی دیگر را می گیرد. بهترین شکل نگهداری آن در آشپزخانه و داخل یک لیوان آب است. مارتا استوارت، آشپز معروف برای نگهداری طولانی مدت ریحان توصیه می کند که آنرا فریز کنید.

۱۴- میوهای هسته دار

میوه های هسته دار مانند کیوی، زردآلو، انبه، آلو، هلو را مانند گوجه فرنگی در صورت نگهداری در یخچال کال می مانند و مواد غذایی آنها از بین می رود.

۱۵- کره بادام زمینی

کره بادام زمینی در صورت نگهداری در یخچال و در ظرف در باز رطوبت خود را از دست می دهد و سفت می شود.

منبع: آکاایران

http://www.asriran.com/fa/news/471450/15



:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

متخصصان نشان داده اند که زیگزانتین و لوتئین موجود در هلو به ترمیم و بازسازی پوست ملتهب ناشی از اشعه های مضر UV کمک می کند. قابل ذکر است عصاره هلو که در محصولات مراقبت از پوست یافت می شود می تواند پوست مرده را پاکسازی کند و هیدراتاسیون موثرتری را برای پوست فراهم آورد و آن را شاداب تر سازد.

 اگر می خواهید یک سبک زندگی سالم داشته باشید باید به این نکته توجه داشته باشید که یک برنامه روزانه سالم برای نگه داشتن سلامت بدن بسیار ضروری است. در حالیکه اکثر متخصصان سلامت از اهمیت میوه و سبزیجات در رژیم غذایی حمایت می کنند، اما خیلی از این افراد در مورد مزایای هلو برای سلامتی آگاه نیستند. در حقیقت دانشمندان نشان داده اند که هلو نه تنها خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت فیبر مورد نیاز بدن است بلکه به خاطر محتوای غنی از آب و آنتی اکسیدان یک ماده ایده آل محسوب می شود.

۱.مصرف هلو می تواند پوستی سالم تر و شاداب تر را به ارمغان بیاورد:

متخصصان نشان داده اند که زیگزانتین و لوتئین موجود در هلو به ترمیم و بازسازی پوست ملتهب ناشی از اشعه های مضر UV کمک می کند. قابل ذکر است عصاره هلو که در محصولات مراقبت از پوست یافت می شود می تواند پوست مرده را پاکسازی کند و هیدراتاسیون موثرتری را برای پوست فراهم آورد و آن را شاداب تر سازد.

۲.تاثیر و سرعت پیری را کاهش می دهد:

فرآیند طبیعی پیری برای بیشتر افراد وحشتناک است. خوشبختانه محتوای روی موجود در هلو می تواند فرایند پیری را کندتر کند. این میوه نه تنها تولید تستوسترون در بدن را افزایش می دهد بلکه به ترمیم سلول های اسیب دیده توسط رادیکال های آزاد نیز کمک می کند.

۳.می تواند به طور موثر سیستم عصبی بدن را مدیریت کند:

یکی از مزایای جالب هلو توانایی آن برای بهبود سیستم عصبی بدن است. وجود منیزیم در این میوه برای کاهش سطح استرس و اضطراب در بدن و نگه داشتن سیستم عصبی در یک سطح مناسب بسیار ضروری است. علاوه بر این، مطالعات انجام شده نشان می دهد که منیزیم در کاهش اثرات افسردگی بسیار مفید است.

۴.از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند:

با مصرف هلو، محتوای فنولی و کارتنوئیدی بالای آن به کاهش گسترش سلول های سرطانی کمک می کند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که این عناصر سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد و آن ها را بدون آسیب رساندن به سلول های سالم از بین می برند.

۵.سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند:

سیستم ایمنی بدن بسیار حساس است و به اسانی و توسط فاکتورهای مختلفی همچون بیماری ها و عفونت ها تحت تاثیر قرار می گیرد. با استفاده از اسید آسکوربیک و محتوای روی موجود در هلو، می توان سیستم ایمنی را به حالت طبیعی قبل بر گرداند.

۶.چاقی را کاهش می دهد:

اینکه چرا هلو در مقاله های مرتبط با کاهش وزن نیامده بسیار عجیب است. این میوه حاوی عناصر فعالی همچون ترکیبات فنولی است که می تواند با عدم تعادل متابولیسم بدن مبارزه کند و اختلالات مرتبط با رژیم غذایی را به طور مستقیم درمان نماید.

۷.با رادیکال های آزاد مبارزه می کند:

مقدار بیش از حد رادیکال های آزاد می تواند بدن شما را نابود کند. رادیکال های آزاد مضر از عناصر مضر موجود در طبیعت همچون آلاینده های هوا و اشعه خورشید به بدن می رسند. خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در هلو به حذف و نابودی این رادیکال های آزاد کمک می کند.

۸.سطح کلسترول خود را متعادل نگه می دارد:

دانشمندان به خوبی نتیجه گرفته اند که ترکیبات فنولی موجود در هلو می تواند سطح کلسترول بدن خون را کاهش دهد . این موضوع برای داشتن سیستم قلبی- عروقی سالم بسیار حیاتی است.
منبع: آکاایران
www.asriran.com/fa/news/474778/8


:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

-------------------------

بادام نقش چشمگیری را درکاهش کلســـترول ایفا می نماید. یونانی های قدیم راز آن را می دانستند. درآن زمان، بادام یک آجیل معروف یونانی محسوب می شد. امروزه محقـــــقان متوجه شده اند که بادام نقش موثری را درسالم بودن قلب ایفا می نماید و به همین علت، باید آن را به عنوان یک ماده غذایی اصلی در رژیم غذایی خود گنــــجاند.
شما می توانید با پرهیز از خوردن موادغذایی که باعث افزایش کلسترول می شوند، کلسـترول خود را درحالت تعادل ونرمال نگه دارید.

موادغذایی که باعث جلوگیری از افزایش کلسترول می شوند عبارتنــــــــداز: بادام ،عصاره دانه انگور وعصاره برنج قرمز.

عصاره برنج قرمز یکی ازجدیدترین روش های کاهش کلسترول است. مطالعات انجـــــام شده دردانشــــگاه پنسیلوانیا سال 2010 نشان می دهند که این عصاره طبیعی می تواند از افزایش کلسترول جلوگیری نماید. دراین تحقـیقات 60 نفرشرکت کننده وجودداشت که دارای کلسترول بالایی بودند. برای 30 نفرازشرکت کننده ها، یک رژیم غذایی خاص به همراه عــــــصاره برنج قرمز در نظرگرفته شد. شرکت کننده های باقیمانده از یک شبه دارو و رژیم غذایی مشابه استفاده نمودند. بعداز24 هفته مشخـص گردید که افراد مصرف کننده عصاره برنج قرمز،25 تا 35 درصد کاهش درکلســــــترول LDL داشتند.چون این مکمل غذایی طبــــــیعی یک روش جدید محسوب می شود، شما باید قبل ازخوردن آن با پزشک خود مشورت نمایید.

بادام نقش چشمگیری را درکاهش کلســـترول ایفا می نماید. یونانی های قدیم راز آن را می دانستند. درآن زمان، بادام یک آجیل معروف یونانی محسوب می شد. امروزه محقـــــقان متوجه شده اند که بادام نقش موثری را درسالم بودن قلب ایفا می نماید و به همین علت، باید آن را به عنوان یک ماده غذایی اصلی در رژیم غذایی خود گنــــجاند. بادام حاوی چربی اشباع نشده بالایی است و می تواند باعث کاهش LDL یا کلسترول بد، بدون آنکه اختلالی درسطوح HDL یا کلسترول خوب ایجاد نماید، شود. شما می توانید برای شروع از بادام استفاده کنید .

عصاره دانه انگور، یکی دیگر از مواد غـــذایی است که باعث کاهش کلسترول می شود. خود انگور، از هزاران سال پیش به عنوان یک ماده غذایی موثر و مقوی شناخته شده است.انگـــور حاوی مواد شیمیایی خاصی است. این مواد شیمیایی درحقیقت به عنوان آنتی اکسیدان درنظرگرفته می شوند.علاوه برخاصیت کاهش دهندگی کلسترول ، باعث سالم نگه داشتن قلب نیزمی گردند.

تحقیقات انجام شده نشــان می دهند که عصاره دانه انگور، عصاره برنج قرمزو بادام نقش مهمی رادرکاهش کلسترول ایفا می نمایند.

منبع: اکاایران

www.asriran.com/fa/news/474270/3



:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
چین و چروک مانند مرگ، شتری است که در هر خانه ای می نشیند و گریزی از آن نیست. اما ما می توانیم زمان بروز این علائم پیری را با داشتن تغذیه سالم و پرهیز از عادت های نامناسب مانند مصرف دخانیات کنترل کنیم. نتایج پژوهشی که محققان دانشگاه ایالتی اورگن آمریکا انجام داده اند نشان می دهد بهترین روش برای حفظ سلامت و زیبایی پوست مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین های A،C و D و آنتی اکسیدان هایی مانند فلاوونوئیدها و کاراتنوئیدها است.
 همیشه آسیب به بدن در نتیجه عوامل بیرونی مانند وارد شدن ضربه یا زخم و جراحت نیست. در بسیاری از موارد مصرف مواد غذای فرآوری شده و سرشار از چربی و کالری، مصرف دخانیات یا نوشیدن الکل باعث آسیب به بدن می شود. زمانی که بدن را در معرض چنین آسیب هایی قرار می دهیم خیلی ساده با روش هایی که در اختیار دارد اعلام خطر می کند. در این مطلب علائم فیزیکی ای را عنوان می کنیم که اخطاردهنده ی تغذیه ی نامناسب هستند و لازم است تا با مشاهده این علائم، تغییراتی در عادت های غذایی تان بدهید.

١- چین و چروک پوست

چین و چروک مانند مرگ، شتری است که در هر خانه ای می نشیند و گریزی از آن نیست. اما ما می توانیم زمان بروز این علائم پیری را با داشتن تغذیه سالم و پرهیز از عادت های نامناسب مانند مصرف دخانیات کنترل کنیم. نتایج پژوهشی که محققان دانشگاه ایالتی اورگن آمریکا انجام داده اند نشان می دهد بهترین روش برای حفظ سلامت و زیبایی پوست مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین های A،C و D و آنتی اکسیدان هایی مانند فلاوونوئیدها و کاراتنوئیدها است. چون کمبود ویتامین و مواد مغذی باعث بروز چین و چروک زودهنگام می شود. اگر شما نیز با این مسئله مواجه شده اید حتماً روزانه حداقل 5 سهم غذایی میوه و سبزیجات تازه میل کنید و همیشه مرطوب کننده بزنید.

٢- موهای آسیب دیده و بی حال

مغز مه آلود و اختلال تمرکز دو علامت نگران کننده ای هستند که بدن ارسال می کند تا نشان دهد مواد مغذی مورد نیازش را دریافت نمی کند

برخی افراد به طور طبیعی موهای زیبا و پرپشتی دارند. برخی دیگر این شانس را ندارند. اما داشتن موهای سالم و زیبا صرفاً یک مسئله ژنتیکی نیست. براساس نتایج پژوهشی که در WebMD به چاپ رسیده است، هر آنچه وارد بدن می کنید تأثیری زیادی در وضعیت موها ایجاد می کند. در واقع یکی از اولین قسمت هایی از بدن که از تغذیه نامناسب رنج می برد فولیکول موها است. رژیم های غذایی نامناسب باعث بروز کمبود پروتئین می شود و در نتیجه ی این کمبود نیز موهای پرپشت و سالم تبدیل به موهای ضعیف و بی حال می شود. توجه داشته باشید که موها تحت تأثیر کمبود اسیدهای چرب ضروری، ویتامین C، زینک و آهن نیز قرار گرفته و بیحال و آسیب دیده می شوند.

٣- مشکلات دندانی و لثه های ناخوش احوال

اگر لثه هایتان دچار خونریزی می شوند یا دندان هایتان خراب و دردناک شده اند بیشتر به تغذیه تان اهمیت دهید. سیگار، مصرف فست فودها و مصرف الکل جزو عواملی هستند که تأثیر منفی در سلامت دهان و دندان دارند. با وجود اینکه مصرف دخانیات مشکلات زیادی برای دندان ها به بار می آورد اما مصرف قند همچنان متهم ردیف اول است. مصرف بی رویه قند که مربوط به مصرف نوشابه ها و غیره می شود باعث سایش مینای دندان ها شده و آن ها را در معرض پوسیدگی و درد قرار می دهد. توصیه می کنیم دور نوشیدنی های گازدار و شیرین را خط قرمز بکشید و تا می توانید ویتامین C جذب کنید تا لثه های خونریزی دهنده و متورم بهبود پیدا کنند.

٤- افزایش یا کاهش وزن

کاهش یا افزایش وزن هر دو نشان دهنده اشکالاتی در بدن هستند که در نتیجه ی تغذیه نامناسب بروز می کند. کاهش وزن غیرارادی معمولاً در نتیجه سوءتغذیه ایجاد می شود که می تواند در نتیجه ی ابتلا به بیماری های مختلف بروز کند. کاهش وزن همچنین می تواند جزو عوارض جانبی مصرف مواد مخدر مانند هروئین باشد. از طرق دیگر افزایش وزن سریع و نگران کننده نیز می تواند از عوارض منفی مصرف زیاد مواد غذایی پرکالری، چرب و فاقد مواد مغذی بروز کند. در هر دو صورت لازم است که تغییراتی در برنامه غذایی تان بدهید و رژیمتان را به یک رژیم مناسب و سرشار از مواد مغذی نزدیک کنید.

٥- مشکلات گوارشی

هر آنچه وارد بدن می کنید تأثیری زیادی در وضعیت موها ایجاد می کند. در واقع یکی از اولین قسمت هایی از بدن که از تغذیه نامناسب رنج می برد فولیکول موها است

اگر به طور مرتب در هضم غذا احساس ناراحتی می کنید و بعد از غذا خوردن با مشکلاتی مانند درد معده، اسهال یا یبوست مواجه می شوید کمی مراقب باشید. چون این علائم نشان می دهند که بدنتان تحت فشار است. چنین مشکلاتی در نتیجه تغذیه ناسالم بروز می کنند. در واقع عدم دریافت کافی فیبرهای غذایی باعث بروز مشکلات گوارشی می شود. یادتان باشد که بدن آقایان به روزانه 38 و بدن خانم ها به 25 گرم فیبر نیاز دارد. فراموش نکنید مصرف مواد غذایی ترش و سرشار از اسید، ادویه های تند و مواد غذایی فراوری شده نیز جزو عوامل بروز مشکلات گوارشی هستند.

٦- بیماری و ناخوشی

اگر تصور می کنید که برای سرحال و شاداب بودن نیاز به تلاش دارید زمان آن رسیده تا سبک زندگی تان را عوض کنید. اگر خیلی زود مریض و ناخوش احوال می شوید لازم است که با بررسی تغذیه تان شروع کنید. سپس تحرک بدنی و خوابتان را مورد بررسی قرار دهید. یادتان باشد تغذیه نادرست، عدم تحرک بدنی و نداشتن خواب کافی تأثیر منفی روی بدن گذاشته و سیستم ایمنی تان را دچار ضعف می کند. همه ما هر شب به 7 تا 8 ساعت خواب کافی نیاز داریم.

٧- ترمیم کُند زخم ها

اگر هر زخم جراحتی که در بدنتان ایجاد می شود به سختی ترمیم می شود احتمالاً تغذیه نامناسبی دارید. اگر احساس می کنید بدنتان در ترمیم جای زخم و جراحات به درستی عمل نمی کند ممکن است بدنتان با کمبود مواد مغذی مواجه شده است. در این صورت لازم است که مصرف مواد غذایی پرکالری و پرچرب را کاهش دهید. چون باعث بروز کمبود اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های مهمی مانند ویتامین A ،B12 و C می شوند. یادتان باشد که مواد غذایی ناسالم نه تنها کالری بیهوده وارد بدن می کنند بلکه مانع از ترمیم زخم های ایجاد شده می شوند. بنابراین لازم است که علاوه بر کاهش مواد غذایی چرب و پرکالری، میزان جذب اسیدهای چرب ضروری و ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها را بالا ببرید.

٨- مغز مه آلود

احتمالاً برایتان پیش آمده نتوانید جواب یک سوال ساده را بدهید و متوجه دلیل آن نشوید. ممکن است این مشکل از کمبود خواب یا نگرانی در خصوص مسائل مهم زندگی باشد. یا اینکه در حال آسیب زدن به بدنتان هستید. مغز مه آلود و اختلال تمرکز دو علامت نگران کننده ای هستند که بدن ارسال می کند تا نشان دهد مواد مغذی مورد نیازش را دریافت نمی کند. زمانی صحبت از مغز مه آلود می شود که مشکلاتی از قبیل از دست دادن حافظه کوتاه مدت، عدم توجه به جزئیات، ناتوانی مغز در تفکر و استدلال صحیح و غیره بروز می کند. نتایج پژوهش های محققان دانشگاه ماریلند نشان می دهند که مغز نیز مانند دیگر بخش های بدن مانند قلب، ریه ها و روده ها نیاز به برخی مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا 3 دارد تا بهتر به وظایف خود عمل کند.

منبع: آکاایران

www.asriran.com/fa/news/474562/8



:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

 

سیب زمینی متعلق به خانواده بادنجانیان است که همه آن‌ها حاوی ترکیبات سمی به نام سولانین هستند. در حقیقت، پادشاه معروف اسکاتلند به نام مکبوث ازشابیزک یا همان بلادونا( متعلق به همین خانواده) برای کشتن دشمنان دانمارکی استفاده کرده است. در سیب زمینی، سولانین عمدتا در ساقه و جوانه‌های آن یافت می‌شود. بنابراین باید قبل از پختن آن، این قسمت‌ها را برش دهید. سولانین، بیشتر در سیب زمینی‌های سبز دیده می‌شود.
خوردن محصولاتی که از ریشه تا ساقه یک گیاه به دست می‌آید، یک روش عالی برای کاهش ضایعات است. با این همه، قسمت‌های خوردنی و خوشمزه برخی از گیاهان همچون برگ‌های چغندر قرمز نادیده گرفته می‌شوند زیرا افراد هرگز به فکر خوردن آن نمی‌افتند. اما قبل از اینکه بخواهید ریشه، ساقه و دانه‌های گیاهان را در آشپزخانه خود نگهداری کنید، باید در مورد آن‌ها اطلاعات مناسبی کسب کنید. برخی از قسمت‌های گیاهان خوردنی نیستند و باید از مصرف آن اجتناب کنید. در این مقاله قصد داریم ۷ گیاهی را معرفی کنیم که مصرف ریشه تا ساقه آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

ساقه و جوانه سیب زمینی:

سیب زمینی متعلق به خانواده بادنجانیان است که همه آن‌ها حاوی ترکیبات سمی به نام سولانین هستند. در حقیقت، پادشاه معروف اسکاتلند به نام مکبوث ازشابیزک یا همان بلادونا( متعلق به همین خانواده) برای کشتن دشمنان دانمارکی استفاده کرده است. در سیب زمینی، سولانین عمدتا در ساقه و جوانه‌های آن یافت می‌شود. بنابراین باید قبل از پختن آن، این قسمت‌ها را برش دهید. سولانین، بیشتر در سیب زمینی‌های سبز دیده می‌شود.

برگ‌های گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی متعلق به شاخه دیگری از خانواده بادنجانیان است. گوجه فرنگی در اروپا به مدت بیش از ۲۰۰ سال مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. برگ‌های آن حاوی مقادیر اندکی از سولانین و توماتین است که اگر زیاد مصرف گردد می‌تواند باعث شکم درد شود.

دانه‌های سیب:

همانطور که ممکن است شنیده باشید، دانه‌های سیب حاوی سیانور سمی است. به طور خاص، این دانه‌ها حاوی آمیگدالین هستند. آمیگدالین ماده‌ای است که به هنگام برخورد با آنزیم‌های گوارشی در روده، سیانور سمی آزاد می‌کند. قسمت خارجی و سخت دانه‌های سیب، معمولا از بروز این عمل جلوگیری می‌کند مگر اینکه به هنگام خوردن آن را بجوید. با جویدن ۲۰۰ عدد دانه‌ی سیب، سیانور به دوز کشنده خود می‌رسد. بهتر است این دانه‌ها را دور بیندازید زیرا طعم خوبی ندارد و مصرف آن ممکن است خطرناک باشد.

میوه مارچوبه:

اگر تا به حال مارچوبه را پرورش داده باشید، حتما می‌دانید که گیاه ماده آن نوعی میوه قرمز رنگ توتی شکل تولید می‌کند. نباید این میوه‌ها را لمس کنید. این میوه‌ها باعث کشته شدن انسان نمی‌شود اما می‌تواند باعث ایجاد بیماری شدید شود زیرا در آن ساپوژنین وجود دارد. ساپوژنین نوعی از ترکیبات است که سمیت خفیفی دارد.اگر این میوه‌ها را بخورید ممکن است استفراغ و اسهال داشته باشید.

 برگ‌های روبارب(از سرده ریواس):

ساقه‌های این گیاه می‌تواند به همراه توت فرنگی شیرین یک پای تابستانی خوشمزه باشد اما برگ‌های آن خوردنی نیست. برگ‌های روبارب حاوی اگزالیک اسید و گلیکوزیدهای آنتراکینون است که به هنگام قورت دادن برای انسان سمی هستند. نشانه‌های مسمومیت از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به مقدار مصرف بستگی دارد اما برخی از نشانه‌ها شامل استفراغ ، درد شکمی و تشنج است.

برگ و گل بادمجان:

بادمجان عضو دیگری از خانواده بادمجانیان است. برخی از اوقات افراد فکر می‌کنند که مصرف بادمجان خام می‌تواند سمی باشد ولی چنین نیست. با اینحال، برگ‌ و گل‌های آن به احتمال زیاد باعث بیماری شما خواهد شد زیرا سولانین سمی بیشتری در این قسمت‌ها یافت می‌شود.

درخت آقطی:

تقریبا همه قسمت‌های درخت آقطی برای انسان و حیوانات سمی است. ریشه، برگ، شاخه‌ها و پوست آن سمیت بیشتری دارد. تمامی قسمت‌های آن حاوی ترکیباتی است که می‌تواند اسید هیدروسیانیک تولید کند که سیانور سمی آزاد می‌کند. شما باید از مصرف این درخت خودداری کنید. مصرف انواع مختلف توت‌های نپخته نیز می‌تواند باعث ایجاد تهوع و استفراغ شود. بنابراین باید مراقب باشید و به جای تجربه کردن از دستورهای پخت صحیح استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

www.asriran.com/fa/news/472839/7


:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
-------
پشتیبانی