.
----------
درباره ما
-------
آخرین مطالب
--------------
دیگر موارد
آمار وب سایت
همانند کلسیم و منیزم، روی یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان است. بدن انسان توانایی تولید روی را ندارد و آن را از منابع غذایی مصرفی دریافت می کند.

نازک شدن موها، پدیدار شدن آکنه های عذاب آور، زخم هایی که بهبودی آنها طول می کشد، و احساس همیشگی خستگی و ضعف از جمله نشانه هایی هستند که ممکن است آنها را با روند پیری یا استرس پیوند دهید و از این رو، توجه لازم را به آنها نداشته باشید. اما این نشانه ها می توانند حاکی از کمبود ماده مغذی روی در بدن شما نیز باشند.

آیا کمبود روی دارید؟

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "کر2"، روی به عنوان عنصری که می تواند در پیشگیری و کمک به بهبودی سریع‌تر سرماخوردگی نقش داشته باشد، شناخته می شود، اما این ماده مغذی جنبه هایی فراتر از تقویت سیستم ایمنی بدن را در بر می گیرد. روی عنصری است که بدن به دریافت مقدار زیادی از آن نیاز ندارد، اما پشتیبان بیش از 300 عملکرد در بدن انسان، از جمله ایجاد سلول های جدید پس از بیماری و آسیب دیدگی است. بسیاری از پزشکان بر آثار روی برای کمک به درمان برخی بیماری های شایع، مانند اختلال در عملکرد روده و سلامت روان متمرکز شده اند.

هر سیستمی در بدن که شاهد گردش سریع سلولی است از روی استفاده می کند. سیستم ایمنی بدن انسان نمونه ای از یک سیستم سلولی متکی به ماده معدنی روی برای بازسازی است. همچنین، هر مرحله رشد و توسعه از چرخه زندگی، مانند بارداری و اوایل دوران کودکی، دورانی هستند که مصرف روی از اهمیت ویژه ای در آنها برخوردار است. در حقیقت، روی از بلوک های سازنده کلیدی محسوب می شود.

دریافت دوز روزانه روی

همانند کلسیم و منیزم، روی یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان است. بدن انسان توانایی تولید روی را ندارد و آن را از منابع غذایی مصرفی دریافت می کند. به طور معمول، دو تا سه گرم روی در استخوان ها و عضلات ذخیره شده اند، اما این میزان برای انجام تمام وظایف روی کافی نیست. بر همین اساس است که انسان روزانه به مصرف این ماده معدنی نیاز دارد.

میزان دوز دریافتی توصیه شده روزانه روی برابر با 11 میلی گرم برای آقایان و هشت میلی گرم برای بانوان است.

گیاهخواران و وگان ها باید توجه بیشتری به میزان روی مصرفی خود داشته باشند. اگرچه این ماده معدنی به وفور در غلات و حبوبات یافت می شود، اما بدن در جذب آن به واسطه وجود ترکیبات ضد مواد مغذی درگیاهان که به نام فیتات ها شناخته می شوند، می تواند با مشکل مواجه شود. روی به این ترکیبات پیوند می خورد و کمتر در دسترس بدن قرار می گیرد.

افراد دیگری که در معرض کمبود روی قرار دارند شامل افراد مسن (45 درصد از افراد بالای 60 سال کمبود روی دارند)، معتادین به نوشیدنی های الکلی (الکل بر جذب روی در روده تاثیر منفی می گذارد و دفع این ماده معدنی از طریق ادرار افزایش می یابد)، افراد دارای بیماری های معده و روده، و بانوان باردار یا مادران شیرده می شوند. رژیم غذایی مزمن یا سابقه اختلالات خوردن نیز می توانند به سطوح پاببن روی در بدن انسان منجر شوند.

 

روی وارد عمل می شود

روی برای بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی و سلولی لازم است و پژوهشگران هر روز با جنبه های جدیدی از چگونگی پشتیبانی این ماده معدنی از سلامت کلی بدن انسان آشنا می شوند.

آیا کمبود روی دارید؟

کمک به روده

نقش روی در درمان اختلال عملکرد روده یکی از حوزه های نوظهور پژوهش است. به عنوان مثال، طی یکی از مطالعات حیوانی اخیر در دانشگاه کرنل، پژوهشگران کشف کردند که کمبود روی جمعیت و تنوع میکروبی در روده را تغییر می دهد.

تامی راسل، متخصص پزشکی کاربردی در پرتلند، مصرف روی را به بیمارانی که مشکلات گوارشی مانند رفلاکس معده و سندرم روده تحریک پذیر دارند، توصیه می کند. به گفته وی، مشکلات روده امروزه حالتی همه گیر در جوامع پیدا کرده اند.

رشد بیش از اندازه باکتری های بد در روده که اغلب با یک رژیم غذایی ضعیف و مصرف آنتی بیوتیک ها در ارتباط است، می تواند ترشح اسید هیدروکلریک که برای گوارش مناسب مورد نیاز است را کاهش دهد. طی یکی از پژوهش های خود، راسل دریافت که مصرف روزانه 20 تا 30 میلی گرم روی توسط بیماران مبتلا به مشکلات دستگاه گوارش می تواند به افزایش ترشح این اسید کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی

روی التهاب سلولی را کاهش می دهد، از لنفوسیت های سیستم ایمنی (گلبول های سفید خون) محافظت می کند و از اکسیداسیون سلولی پیشگیری می کند. اگر کمبود روی داشته باشید، هر چه بیشتر در معرض خطر عوامل بیماری‌زا و عفونت ها قرار دارید.

پشتیبانی از باروری و بارداری

پژوهشگران از نقش دقیق روی در محافظت از باروری آگاه نیستند، اما نشانه هایی روشن از اهمیت این ماده معدنی وجود دارند. آقایانی که دارای تعداد اسپرم های کم هستند، در مقایسه با آقایانی که تعداد اسپرم های بیشتری دارند، سطوح پایین‌تر روی در مایع منی را نشان می دهند. همچنین، روی می تواند به تقویت سطوح هورمون تستوسترون کمک کند که می تواند به تحرک هرچه بهتر اسپرم منتج شود و به نظر می رسد از تخمک و اسپرم در برابر آثار استرس اکسیداتیو و التهاب محافظت می کند.

از آنجایی که روی از سیستم ایمنی بدن محافظت می کند، به نظر می رسد در جلوگیری از عفونت های دوران بارداری که می توانند به سقط جنین یا زایمان زودرس منجر شوند، نقش دارد. در حقیقت، پژوهش ها نشان داده اند که سطوح کافی از روی در بانوان باردار خطر زایمان زودرس را به میزان 14 درصد کاهش می دهد. روی در دوران بارداری برای تنظیم ساختارهای کروموزومی و بیان ژن نیاز است و جفت برای ایجاد تنظیم سلولی در جنین به روی نیاز دارد.

سلامت پوست

حدود شش درصد از روی ذخیره شده در بدن را می توان در لایه خارجی پوست (اپیدرم) و در لایه های زیرین یافت. روی نقشی کلیدی در رشد عادی پوست و بهبود زخم ها ایفا می کند. در حقیقت، کمبود روی اغلب با اختلالات پوستی پیوند خورده است.

سلامت روانی و عاطفی

کمبود روی به طور فزاینده با سلامت روانی ضعیف پیوند خورده است. در شرایطی که رابطه بین افسردگی و سطوح پایین روی از سال های دهه 1950 زیر بررسی بوده است، مطالعه ای جدید نشان می دهد که تقریبا یک سوم از تمام بیماران مبتلا به افسردگی، و نیمی از بیماران مبتلا به اختلالات روانی با کمبود روی مواجه بوده اند.

پژوهشگران توجه ویژه ای به میزان روی در هیپوکامپ مغز داشته اند، که مسئولیت کنترل خلق و خو و حافظه را بر عهده دارد. به واسطه ویژگی های ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی، برخی بر این باورند که روی از هیپوکامپ در برابر آثار منفی استرس بیش از اندازه و اکسیداسیون محافظت می کند.

آیا کمبود روی دارید؟

 

دریافت روزانه روی

روی در گستره وسیعی از مواد غذایی یافت می شود، اما مطالعات نشان داده اند که در منابع حیوانی مانند گوشت گاو، گوشت ماکیان و غذای دریایی بیشترین میزان از این ماده مغذی وجود دارد.

اگرچه بیشتر میوه ها و سبزیجات میزان کافی از روی را فراهم نمی کنند، اما غلات و حبوبات منابع بهتری محسوب می شوند. بر همین اساس، افراد گیاهخوار سالم که از یک رژیم غذایی به خوبی برنامه ریزی شده بهره می برند، به طور معمول دوز روزانه توصیه شده از روی (هشت میلی گرم برای بانوان و 11 میلی گرم برای آقایان) را دریافت می کنند، اما گیاهخوارانی که نشانه های کمبود روی در آنها دیده می شود باید میزان دریافت این ماده مغذی را افزایش دهند.

 

چه زمانی به روی بیشتر نیاز دارید

تعیین این که چه زمانی با کمبود روی مواجه هستید می تواند فریبنده باشد. یک آزمایش خون ساده می تواند سطوح روی را مشخص سازد، اما نتایج همواره بازتاب دهنده این که چه میزان روی در بدن شما (به عنوان مثال در پوست) ذخیره شده است، نیستند. از طریق هموستاز – توانایی بدن در تنظیم و تثبیت خود با وجود تغییر شرایط خارجی – تقریبا تمام روی بدن در هر زمانی در سلول ها باقی می ماند.

اگر به کمبود روی در بدن خود مشکوک هستید با پزشک مشورت کنید. وی می تواند توصیه های لازم درباره چگونگی تامین این ماده مغذی را ارائه کند. دنبال کردن توصیه های پزشک را جدی بگیرید زیرا دریافت بیش از اندازه هر ماده معدنی از جمله روی می تواند مشکل آفرین باشد.

 

آیا کمبود روی دارید؟

اگر تعداد زیادی از نشانه هایی که در ادامه به آنها اشاره می شود را تجربه می کنید، بهتر با پزشک خود درباره بررسی احتمال کمبود روی صحبت کنید.

اشتهای کاهش یافته

کاهش قدرت چشایی و بویایی

مشکلات گوارشی مانند اسهال، رفلاکس معده، سندرم روده تحریک پذیر، اسید هیدروکلریک کم

کاهش وزن

عملکرد ضعیف سیستم ایمنی (سرماخوردگی های مکرر، عفونت ها، التهاب)

نازک شدن مو

روند کند بهبود زخم

مغز مه آلود

افسردگی

===============

http://www.asriran.com/fa/news/510333

========================



:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

مصرف بیش از اندازه مایعات هنگام بیماری می تواند مضر باشد

برای سالیان متمادی، توصیه پزشکی غالب هنگام ابتلا به آنفلوآنزا و عفونت های ریوی شامل مصرف فراوان مایعات بوده است. اما یک مطالعه موردی جدید به مساله مسمومیت با آب در نتیجه نوشیدن بیش از اندازه آن اشاره داشته است.

پزشکان همواره به بیماران خود توصیه کرده اند که هنگام بیماری مقدار زیادی آب بنوشند. اما مطالعه ای جدید از خطرات نوشیدن بیش از اندازه آب خبر داده و به انجام پژوهش های بیشتر برای پشتیبانی از این توصیه سنتی اشاره داشته است.

مصرف بیش از اندازه مایعات هنگام بیماری می تواند مضر باشد

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ام‌ان‌تی"، برای سالیان متمادی، توصیه پزشکی غالب هنگام ابتلا به آنفلوآنزا و عفونت های ریوی شامل مصرف فراوان مایعات بوده است. اما یک مطالعه موردی جدید به مساله مسمومیت با آب در نتیجه نوشیدن بیش از اندازه آن اشاره داشته است.

از نظر تئوری، نوشیدن فراوان آب توصیه ای خوب محسوب می شود؛ طی دوران سرماخوردگی، بدن از طریق بینی یا در نتیجه تب که می تواند به از دست دادن هرچه بیشتر مایع منجر شود، مایعات بیشتری ترشح می کند.

در مورد عفونت، تصور می شود نوشیدن آب بیشتر برای کاهش حجم داخل عروق، افزایش نفوذپذیری عروق، و همچنین جایگزینی مایعات از دست رفته به واسطه تب و استفراغ می تواند مفید باشد.

همچنین توصیه پزشکی برای نوشیدن آب فراوان بر تصور بی ضرر بودن آن استوار است.

اما مطالعه ای جدید این موضوع را به پزشکان و بیماران یادآوری می کند که شواهد فواید نوشیدن مقدار بسیار زیاد آب ناچیز است و در حقیقت نوشیدن بیش از اندازه آب می تواند خطرناک نیز باشد.

مسمومیت با آب در زنی مبتلا به عفونت دستگاه ادراری

گزارشی جدید که در نشریه BMJ Case Reports منتشر شده است، به جزئیات پرونده زنی پرداخته که نشانه های عفونت دستگاه ادراری در وی به واسطه نوشیدن بیش از اندازه آب بدتر شده است.

در مورد عفونت های دستگاه ادراری، نوشیدن آب بیشتر نسبت به شرایط عادی موجب کاهش موقت در تعداد باکتری ها در ادرار می شود، اما دلیل این مساله همچنان نامشخص است.

این زن که پیش‌تر نیز چند بار عفونت دستگاه ادراری را تجربه کرده بود با یادآوری توصیه پزشک، روزانه چند لیتر آب مصرف می کرد، اما نشانه های بیماری وخیم‌تر شدند. در نتیجه، وی با درد در قسمت پایین شکم و سوزش ادرار به بخش اورژانس بیمارستان کینگز کالج مراجعه می کند.

آزمایش ادرار ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را تایید می کند. در سابقه پزشکی این زن تنها ابتلا به عفونت دستگاه ادراری دیده می شد. وی سیگار نمی کشید، هیچ دارو یا ماده مخدری مصرف نمی کرد و آلرژی نداشت.

در بخش اورژانس به منظور مقابله با عفونت برای وی آنتی بیوتیک و مسکن تجویز می شود. با این وجود، خیلی زود نشانه هایی جدید مانند لرزش، استفراغ و دشواری در گفتار پدیدار می شوند. به واسطه اختلال در گفتار، پزشکان احتمال سکته مغزی را در نظر می گیرند. آزمایش خون و سی تی اسکن مشخص می کنند که این مساله رخ نداده است. با این وجود، آزمایش خون نشانه های هیپوناترمی را نشان می دهد.

مصرف بیش از اندازه مایعات هنگام بیماری می تواند مضر باشد

مصرف بیش از اندازه آب می تواند به هیپوناترمی حاد منجر شود

هیپوناترمی شرایطی است که به واسطه سطوح غیر معمول سدیم - کمتر از 134 میلی مول در هر لیتر - شکل می گیرد. هیپوناترمی حاد که در کمتر از 48 ساعت شکل می گیرد یک موقعیت اورژانسی در نظر گرفته می کند زیرا می تواند پیامدهای عصبی مهلک به همراه داشته باشد. سطوح پایین سدیم می تواند به تورم مغزی با سطوح افزایش یافته فشار داخل جمجمه و فتق مغزی منجر شود. این شرایط به تشنج، کما و مرگ منجر می شود.

نرخ مرگ و میر مرتبط با هیپوناترمی 17.9 درصد است.

در مورد گزارش شده، سطح سدیم بیمار 123 میلی مول در هر لیتر بود. نرخ مرگ و میر برای بیمارانی با سطوح پایین‌تر از 125 میلی مول در هر لیتر تقریبا 30 درصد است.

مسمومیت با آب که می تواند به هیپوناتمری کشنده منجر شود، در ورزش های استقامتی، استفاده از ماده مخدر MDMA که به نام اکستازی شناخته می شود، و در پرنوشی روانی - اختلالی که بیمار نیاز به نوشیدن مقدار زیادی آب را احساس می کند که به طور معمول از یک بیماری روانی ناشی می شود، دیده می شود.

پس از محدود کردن میزان مصرف آب به یک لیتر در روز، شرایط بیمار بهبود قابل توجهی طی 24 ساعت بعد داشت. سطوح سدیم به شرایط عادی بازگشت و بیمار از بیمارستان مرخص شد.

زمان زیر سوال بردن توصیه به نوشیدن آب فراوان فرا رسیده است؟

مولف مطالعه به این نکته اشاره داشته است که مسمومیت با آب که می تواند به هیپوناتمری منجر شود به ندرت در میان افرادی با فیزیولوژی عادی و طبیعی رخ می دهد. اگر بیمار عملکرد کلیوی طبیعی داشته باشد، نوشیدن آب بیشتر از آن چیزی که بدن توانایی دفع آن را داشته باشد، دشوار است.

با این وجود، اگر سطوح هورمون ضد ادرار افزایش یابد، همان گونه که در برخی بیماری ها رخ می دهد، این شرایط می تواند دفع آب را کاهش دهد. در چنین مواردی، مولف این پرسش را مطرح می کند که توصیه پزشکی برای نوشیدن آب فراوان آیا خوب به نظر می رسد؟

در موردی دیگر، زنی 59 ساله که فردی سالم بود با نوشیدن بیش از اندازه آب در شرایطی که اسهال و استفراغ داشت، به هیپوناترمی حاد مبتلا شده و جان خود را از دست می دهد.

در هر دو موقعیت که به آنها اشاره شد، بیماران توصیه پزشک برای نوشیدن آب فراوان را دنبال می کردند، اگرچه از میزان توصیه شده عبور کرده و این کار را به حد افراط رسانده بودند.     

===================

http://www.asriran.com/fa/news/510515

======================



:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
سفیده تخم مرغ از محتوای پروتئین بالا و کالری کم برخوردار است. در حقیقت، سفیده 67 درصد از کل پروتئین موجود در تخم مرغ را دارا است.

تخم مرغ حاوی انواع مواد مغذی مفید است. با این وجود، ارزش غذایی تخم مرغ با توجه به مصرف یک تخم مرغ کامل یا فقط سفیده یا زرده آن می تواند تا حد زیادی متفاوت باشد.

سرشار از پروتئین، تهی از هر چیز دیگر!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "اتوریتی نیوتریشن"، برخی معتقدند که سفیده تخم مرغ می تواند انتخاب سالم‌تری نسبت به مصرف یک تخم مرغ کامل باشد. در ادامه نگاهی به ارزش غذایی سفیده تخم مرغ و بررسی این مساله خواهیم داشت.

سفیده تخم مرغ مایعی شفاف و غلیظ است که اطراف زرده را احاطه کرده است. در یک تخم مرغ بارور شده، سفیده به عنوان لایه ای محافظ در برابر باکتری های مضر عمل می کند. همچنین، سفیده برخی از مواد مغذی لازم برای رشد را فراهم می کند.

سفیده تخم مرغ از 90 درصد آب و 10 درصد پروتئین تشکیل شده است. پس اگر زرده را جدا کرده و تنها سفیده تخم مرغ را انتخاب کنید، ارزش غذایی تخم مرغ به طور قابل توجهی تغییر می کند.

جدول زیر تفاوت مواد مغذی بین سفیده یک تخم مرغ بزرگ و یک تخم مرغ کامل را نشان می دهد:

 

سفیده تخم مرغ

تخم مرغ کامل

کالری

16

71

پروتئین

4 گرم

6 گرم

چربی

0 گرم

5 گرم

کلسترول

0 گرم

211 میلی گرم

ویتامین A

0% RDI

8% RDI

ویتامین B12

0% RDI

52% RDI

ویتامین B2

6% RDI

12% RDI

ویتامین B5

1% RDI

35% RDI

ویتامین D

0% RDI

21% RDI

فولات

0% RDI

29% RDI

سلنیم

9% RDI

90% RDI

RDI: مقدار مصرف توصیه شده روزانه

همان گونه که مشاهده می کنید، سفیده تخم مرغ حاوی کالری و ریزمغذی های کمتر، و همچنین پروتئین و چربی کمتر نسبت به یک تخم مرغ کامل است.

سرشار از پروتئین، تهی از هر چیز دیگر!

 

کالری کم و پروتئین زیاد سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ از محتوای پروتئین بالا و کالری کم برخوردار است. در حقیقت، سفیده 67 درصد از کل پروتئین موجود در تخم مرغ را دارا است. این پروتئین از کیفیت بالایی نیز برخوردار است و حاوی تمام نه اسید آمینه ضروری به میزانی است که بدن برای ارائه بهترین عملکرد به آن نیاز دارد.

به واسطه محتوای پروتئین بالا، مصرف سفیده تخم مرغ می تواند برخی فواید سلامت را به همراه داشته باشد. پروتئین می تواند به کاهش اشتها کمک کند. از این رو، مصرف آن می تواند احساس سیری را برای مدت زمانی بیشتر در شما ایجاد کند.

دریافت پروتئین به میزان کافی از رژیم غذایی برای حفظ و ساخت عضله نیز اهمیت بالایی دارد، به ویژه اگر در تلاش برای کاهش وزن باشید.

با در نظر گرفتن این مساله که مقدار پروتئین یک تخم مرغ کامل تنها اندکی بیشتر از سفیده به تنهایی است و کالری بیشتری نیز دارد، سفیده تخم مرغ می تواند انتخابی جذاب برای افرادی باشد که در تلاش برای کاهش وزن هستند.

 

چربی اندک و فاقد کلسترول

در گذشته، تخم مرغ به واسطه محتوای چربی اشباع شده و کلسترول بالا به یک انتخاب غذایی بحث برانگیز تبدیل شده بود. با این وجود، تمام چربی و کلسترول موجود در تخم مرغ در زرده آن قرار دارند. در مقابل، سفیده تخم مرغ تقریبا از پروتئین خالص تشکیل شده و فاقد چربی یا کلسترول است.

برای سال ها، این بدان معنی بود که سفیده تخم مرغ سالم‌تر از یک تخم مرغ کامل محسوب می شود. اما مطالعات جدید نشان داده اند که کلسترول موجود در تخم مرغ برای بیشتر مردم مشکل آفرین نیست. با این وجود، برای برخی افراد مصرف کلسترول به افزایش سطوح آن در خون منجر خواهد شد. این افراد به عنوان فراواکنش دهندگان شناخته می شوند.

فراواکنش دهندگان دارای ژن هایی هستند که آنها را مستعد ابتلا به کلسترول بالا می سازد و از آن جمله می توان به ژن ApoE4 اشاره کرد. برای این قبیل افراد یا آنهایی که کلسترول بالا دارند، سفیده تخم مرغ می تواند انتخاب بهتری باشد.

افزون بر این، سفیده تخم مرغ تقریبا فاقد چربی است و به طور قابل توجهی کالری کمتری نسبت به یک تخم مرغ کامل دارد. بر همین اساس، سفیده تخم مرغ برای افرادی که در تلاش برای محدود کردن کالری دریافتی خود و کاهش وزن هستند، انتخابی خوب محسوب می شود.

سرشار از پروتئین، تهی از هر چیز دیگر!

 

خطرات سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ به طور معمول یک انتخاب غذایی بی خطر محسوب می شود. با این وجود، مصرف آن می تواند با برخی خطرات همراه باشد.

حساسیت ها

اگرچه سفیده تخم مرغ برای بیشتر مردم بی خطر است، امکان وقوع حساسیت به تخم مرغ وجود دارد. کودکان بیشتر از بزرگسالان حساسیت به تخم مرغ را تجربه می کنند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه برخی پروتئین های موجود در تخم مرغ را مضر شناسایی می کند، حساسیت به تخم مرغ شکل می گیرد.

نشانه های خفیف این شرایط می تواند شامل راش، کهیر، تورم، آبریزش و خارش بینی، و آبریزش چشم باشند. همچنین، ممکن است فرد آشفتگی گوارش، تهوع و استفراغ را تجربه کند. در موارد نادر، تخم مرغ می تواند موجب یک واکنشی حساسیتی شدید شود که به نام شوک آنافیلاکتیک شناخته می شود. در این شرایط نشانه هایی مانند تورم شدید در گلو و صورت، و افت فشار خون رخ می دهند که در صورت ترکیب می توانند کشنده باشند.

مسمویت غذایی سالمونلا

سفیده تخم مرغ خام می تواند فرد مصرف کننده را در معرض خطر مسمویت غذایی ناشی از باکتری سالمونلا قرار دهد. سالمونلا می تواند در تخم مرغ یا پوسته آن حضور داشته باشد، اگرچه کشاورزی مدرن و شیوه های پاکسازی می توانند میزان خطر را به حداقل برسانند.

افزون بر این، پخت سفیده تخم مرغ تا زمانی که سفت شود می تواند به طور قابل توجهی قرار گرفتن در معرض این خطر را کاهش دهد.

کاهش جذب بیوتین

سفیده تخم مرغ خام می تواند جذب ترکیبی به نام بیوتین را کاهش دهد که در انواع مختلفی از مواد غذایی یافت می شود. بیوتین یک ویتامین حلال در آب است که نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می کند. سفیده تخم مرغ خام حاوی پروتئینی به نام آویدین است که می تواند با بیوتین پیوند تشکیل داده و از جذب آن در بدن جلوگیری کند.

در تئوری، این شرایط می تواند مشکل آفرین باشد. با این وجود، باید مقدار زیادی سفیده تخم مرغ خام مصرف کنید تا با کمبود بیوتین مواجه شوید. افزون بر این، پختن تخم مرغ موجب از بین رفتن اثر آویدین می شود.

سرشار از پروتئین، تهی از هر چیز دیگر!

 

سفید تخم مرغ مصرف کنم یا تخم مرغ کامل؟

سفید تخم مرغ سرشار از پروتئین است و کالری، چربی و کلسترول کمی دارد که آن را به یک ماده غذایی خوب برای کاهش وزن تبدیل می کند.

سفیده تخم مرغ برای افرادی که نیازمند دریافت مقدار زیاد پروتئین هستند، مانند ورزشکاران و بدنسازان، نیز مفید است، اما میزان کالری دریافتی باید زیر نظر قرار بگیرد.

با این وجود، سفیده تخم مرغ در مقایسه با تخم مرغ کامل از مواد مغذی کمتری برخوردار است. تخم مرغ کامل حاوی ویتامین، مواد معدنی، پروتئین اضافی و برخی چربی های سالم است. با وجود این که تخم مرغ کامل حاوی کلسترول است، اما مطالعه ای جدید ارتباطی بین مصرف تخم مرغ و خطر بیماری قلبی نیافته است. بنابر نتایج همین مطالعه، مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ می تواند خطر سکته مغزی را نیز کاهش دهد.

افزون بر این، مواد مغذی موجود در تخم مرغ با برخی فواید سلامت پیوند خورده اند.

زرده تخم مرغ منبع خوبی برای دو آنتی اکسیدان مهم به نام های لوتئین و زیگزانتین است که از انحطاط چشم و آب مروارید پیشگیری می کنند.

مصرف تخم مرغ کامل با احساس سیری بلند مدت و کمک به دریافت کالری کمتر پیوند خورده است. در حقیقت، برخی مطالعات نشان داده اند که خوردن تخم مرغ در وعده غذایی صبحانه می تواند برای کاهش وزن، شاخص توده بدنی (BMI)، و دور کمر مفید باشد.

با این وجود، اگر یک رژیم غذایی که میزان کالری های دریافتی از آن به شدت تحت کنترل قرار دارند، را دنبال می کنید، دارای سابقه خانوادگی کلسترول بالا یا سطوح بالای کلسترول خون هستید، سفیده تخم مرغ می تواند انتخاب سالم‌تری برای شما محسوب شود.

======================

http://www.asriran.com/fa/news/510519

=========================



:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
اکثر مردم این تصور را دارند که میزان ویتامین ث در پرتقال از همه میوه ها و سبزیجات بیشتر است در حالی که فلفل در این زمینه از پرتقال سبقت گرفته است. فلفل بعلاوه سرشار از ویتامین های گروه ب مانند ب 6، ویتامینEو منیزیوم است.
تعدادی از اقلام غذایی، مواد مغذی خود را حین فرایند پخت و حرارت از دست می دهند و به همین دلیل بهتر است خام مصرف شوند.
 
به گزارش آوای سلامت ،فرقی هم نمی کند شیوه پخت کباب کردن باشد یا آب پز کردن یا بخارپز کردن و غیره. در اینجا 8 ماده غذایی را که به صورت خام حاوی ویتامین و مواد مغذی بیشتری هستند، معرفی شده اند:
 
چغندر: دلایل بسیاری برای مصرف چغندر وجود دارد: این گیاه سرشار از فیبر، ویتامین ث، پتاسیم، منگنز، فولات و ویتامین ب است و نشان داده شده مصرف منظم آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از التهاب و کاهش فشار خون موثر است. باید این نکته را بدانید که طبخ چغندر باعث می شود یک چهارم فولات خود که برای تقویت سیستم ایمنی و رشد جنین موثر است را از دست بدهد. به همین دلیل باید چغندر را به صورت خام به وعده های غذایی خود اضافه کنید.
 
کلم بروکلی: سرشار از ویتامین ث، کلسیم، پتاسیم و حتی پروتئین است. مطالعات زیادی تاکید کرده اند که کلم بروکلی بهتر است خام مصرف شود چون این روش خوردن آن ماده موجود در کلم بروکلی به نام سولفورافان را که یک ترکیب برای کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها است را بیشتر جذب می کند.
 
پیاز: حاوی ماده مغذی گیاهی به نام آلیسین است که می تواند منجر به کاهش میزان گرسنگی شود، از سرطان جلوگیری کند، بهبود سلامت قلب را افزایش دهد و حتی از فشار خون بالا جلوگیری کند. خوردن پیاز به صورت خام باعث می شود که بیشترین میزان از این ترکیب را جذب بدن کنید.
 
فلفل قرمز: اکثر مردم این تصور را دارند که میزان ویتامین ث در پرتقال از همه میوه ها و سبزیجات بیشتر است در حالی که فلفل در این زمینه از پرتقال سبقت گرفته است. فلفل بعلاوه سرشار از ویتامین های گروه ب مانند ب 6، ویتامینEو منیزیوم است. پخت و پز فلفل حتی به مدت کوتاه باعث می شود که خواص ویتامین ث خود را از دست بدهد و برای همین شما باید آن را خام به رژیم غذایی تان اضافه کنید.
 
آجیل: انواع آجیل مانند بادام، گردو، بادام زمینی، فندق و ... سرشار از چربی های ضروری برای کاهش کلسترول، جلوگیری از تشکیل لخته خون و حفظ سلامت عروق است. آجیل همچنین منبع بسیار مفید پروتئین است. باید بدانید که بو دادن و تفت دادن آجیل باعث از بین رفتن برخی مواد معدنی در آن مانند آهن و منیزیوم می شود.
 
توت: مخلوط میوه های خشک مانند توت و آجیل به سرعت در حال تبدیل شدن به گزینه های محبوب به عنوان میان وعده است. اما باید دانست که خشک کردن میوه هایی مانند توت باعث از بین رفتن آب آنها و کاهش میزان سیری می شود. همچنین ویتامین ها و مواد معدنی توت با خشک کردن آن از بین می رود.
 
نارگیل: محققان به این نتیجه رسیده اند که آب نارگیل حاوی مواد مغذی زیادی است و گوشت آن دارای اسیدهای چرب سالمی است که به سلامت قلب و مغز کمک زیادی می کند. بنابراین بهتر است نارگیل به صورت خام و میوه معمولی مصرف شود.
 
سیر: سیر شهرت جهانی دارد و سرشار از آلیسین؛ منگنز، ویتامین ب 6، ویتامین ث، سلنیوم و فیبرها است و مصرف آن به صورت خام خیر زیادی برای بدن دارد. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که مصرف سیر خام به میزان دو تا سه بار در هفته خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد. توصیه می کنیم در افزودن سیر خام به سالادها و ساندویج هایتان شک نکنید.

http://www.asriran.com/fa/news/511222/8
-----------------------------


:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تیروئید یک غده مترشحه هورمون‌های داخلی بدن است که نقش بسیار مهمی در تنظیم سلامت و متابولیسم بدن دارد.
فوق‌تخصص غدد درونی و متابولیسم گفت: کم‌کاری تیروئید، معمولاً عوارضی همچون افزایش وزن،‌ ورم بدن مخصوصاً هنگام صبح و دور چشم و احساس سرما، خواب‌آلودگی و رنگ‌پریدگی را به دنبال دارد.

فرزانه سروقدی فوق‌تخصص غدد درونی و متابولیسم گفت: تیروئید یک غده مترشحه هورمون‌های داخلی بدن است که نقش بسیار مهمی در تنظیم سلامت و متابولیسم بدن دارد.

وی افزود: نزدیک 2 تا 4 درصد مردم کم‌کاری تیروئید دارند و هر چه سن بالاتر می‌رود، کم‌کاری تیروئید نیز افزایش می‌یابد و معمولاً عوارضی همچون افزایش وزن،‌ ورم بدن مخصوصاً هنگام صبح و دور چشم و احساس سرما و خواب‌آلودگی، رنگ‌پریدگی و همچنین اختلالات در مکانیزم تنظیمی بدن اتفاق می‌افتد.

سروقدی گفت: در کم‌کاری تیروئید فرد کم‌خون می‌شود، دچار تأخیرات فشار خون شده و همچنین ممکن است دچار اختلالاتی همچون نازایی شود؛ کم‌اشتهایی (علی‌رغم افزایش وزن)، نیز یکی از عوارض شایع کم‌کاری تیروئید خواهد بود و کلاً متابولیسم پایه بدن کاهش می‌یابد.

این فوق‌تخصص غدد درونی و متابولیسم افزود: در کم‌کاری تیروئید انسان احساس خواب‌آلودگی کرده و همه این علائم بستگی به درجه کم‌کاری تیروئید دارد مثلاً هر چه این کم‌کاری بیشتر باشد عوارض شدیدتر خواهد بود و در مادران باردار این عوارض روی مادر و جنین به یکسان اثر خواهد گذاشت.

وی افزود: تشخیص کم‌کاری تیروئید بسیار راحت است؛ بیمار به پزشک مراجعه کرده و بر طبق علائمی که دارد آزمایشات اولیه داده می‌شود.

سروقدی در پاسخ به این سوال که آیا بیماری کم‌کاری تیروئید درمان کامل دارد یا نه، گفت: درمان این بیماری کامل است و داروی آن نیز همه جا در دسترس و ارزان‌قیمت است. در این بیماری در اکثر موارد خواسته می‌شود بیمار مادام‌العمر دارو را مصرف کند.

وی در پاسخ به این سوال که کم‌کاری تیروئید معمولا در چه سنی دیده می‌شود،‌ گفت:‌ این بیماری می‌تواند از زمان تولد بروز یابد، که در ایران نیز شیوع این مسئله بسیار زیاد است. هم اکنون جزو برنامه‌های کشوری است که نوزادان به محض تولد با آزمایش تیروئید چک می‌شوند اعم از اینکه مادر یا پدر نوزاد تیروئید داشته باشد.

فوق‌تخصص غدد درونی و متابولیسم گفت:‌ غربالگری نوزادان هم اکنون در تمام کشور انجام می‌شود و در صورتی که غربالگری مثبت باشد والدین برای پیگیری‌های بعدی فرا خوانده می‌شوند.

وی شایع‌ترین علت کم‌کاری تیروئید را در کشورهایی که کمبود ید دارند، کاهش ید دریافتی بدن دانست و گفت: اما در کشورهایی که از لحاظ دریافت ید به خودکفایی رسیده‌اند که ایران نیز جزو آنهاست، اختلالات سیستم ایمنی بدن و جراحی تیروئید از دلایل دیگر است.

این فوق‌تخصص غدد درونی و متابولیسم در پایان گفت:‌ سیستم ایمنی بدن بعضی از ارگان‌های خود را تخریب می‌کند که یکی از این ارگان‌ها غده تیروئید است، علت اصلی این امر شناخته شده نیست اما مسائلی همچون ویروس‌ها، استرس و زمینه ژنتیک در این موضوع دخیل هستند.

منبع: فارس                     http://www.asriran.com/fa/news/511263


:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
دلایل زیادی برای ابتلا به نفخ وجود دارد ولی سبک زندگی نادرست و تغذیه، از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به نفخ به حساب می‌آید. آن دسته از افرادی که عادت دارند از غذاهای چرب، سرخ کردنی و فست‌فود (FastFood) استفاده کنند، بیش از سایران مستعد ابتلا به نفخ هستند.
بسیاری از افراد با وجود داشتن تناسب اندام، شکم‌های بزرگ و برجسته‌ای دارند. ورزش، پیاده‌روی، خوردن غذای کم، استفاده از انواع و اقسام دم‌نوش‌های گیاهی و... همگی کارهایی است که این دسته از افراد برای کوچک کردن شکم خود انجام داده ولی باز هم تغییری در شرایط آنها به وجود نمی‌آید.

نفخ شکم، یکی از متهم‌های اصلی این مساله به حساب می‌آید و امروزه بسیاری از افراد به نفخ شکم مبتلا هستند و برای درمان آن، باید از متخصص گوارش کمک بگیرند. دکتر محمدجعفر فره‌وش متخصص داخلی، فوق‌تخصص گوارش و آندوسکوپی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره نفخ شکم به شما می‌گوید.

دردسرهای نفخ

زمانی که شکم حالت باد کرده و اتساع (باز شدن) پیدا می‌کند، به چنین حالتی نفخ می‌گویند و باعث افزایش قطر شکم می‌شود. افرادی که به نفخ شکم مبتلا هستند، ممکن است به غیر از این مساله، علائم دیگری چون احساس پری و سفتی در ناحیه شکم نیز داشته باشند که گاهی با درد همراه است. همچنین نفخ شکم، می‌تواند باعث ایجاد سروصدا در ناحیه شکم شود. احساس تنگی نفس، یکی دیگر از علائم نفخ شکم است که به‌دلیل فشار به دیافراگم، به‌وجود می‌آید. باد گلو و دفع گاز زیاد از روده، برخی دیگر از مشکلات ناشی از نفخ است که بیمار را آزار می‌دهد. گاهی در برخی افراد، سکسکه نیز در اثر ابتلا به نفخ به وجود خواهد آمد.

دلایل زیادی برای ابتلا به نفخ وجود دارد ولی سبک زندگی نادرست و تغذیه، از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به نفخ به حساب می‌آید. آن دسته از افرادی که عادت دارند از غذاهای چرب، سرخ کردنی و فست‌فود (FastFood) استفاده کنند، بیش از سایران مستعد ابتلا به نفخ هستند.

مزاحم شکمی!

اگر دلیل ابتلا به نفخ شکم، بیماری خاصی نباشد، براحتی می‌توان به کمک پزشک متخصص گوارش آن را درمان کرد. تغییر در سبک زندگی و تغذیه، اولین مساله‌ای است که باید به آن توجه کرد. آن دسته از افرادی که به چاقی مبتلا هستند، باید زیرنظر متخصص تغذیه و مربی بدنسازی، اقدام به کاهش وزن خود کنند، چون چاقی می‌تواند باعث ابتلا به نفخ شود. افرادی که به سندرم روده تحریک‌پذیر مبتلا هستند باید وعده‌های غذایی خود را افزایش دهند. این دسته از افراد باید غذا را در چند وعده، مثلا چهار تا پنج وعده بخورند که نفخ شکم به سراغشان نیاید. یکی از کارهایی که برای از بین بردن نفخ شکم بسیار مهم است، پیاده‌روی محسوب می‌شود. یک پیاده‌روی سبک و ملایم بعد از خوردن غذا، به کاهش نفخ شکم کمک می‌کند. امروزه بسیاری از افراد به نحوه غذا خوردن خود توجه کافی ندارند که همین مساله می‌تواند باعث ابتلا به نفخ شکم شود. درست نشستن پشت میز غذا، یکی از مسائل مهمی است که پیشگیری از نفخ شکم را در پی دارد. آن دسته از افرادی که مستعد نفخ شکم هستند، حتما باید بعد از غذا، 30 دقیقه کار نکنند چون شروع فعالیت کاری بلافاصله بعد از غذا، تشدید نفخ را برای این دسته از افراد به وجود می‌آورد. اگر نفخ شکم بسیار شدید باشد و تاثیر سوء روی زندگی فرد بگذارد، پزشک متخصص گوارش، برای رفع این موضوع اقدام به تجویز دارو می‌کند.

راهنمای ضد نفخ

بسیاری از افراد به‌دلیل کمبود آنزیم لاکتوز، با نوشیدن شیر دچار مشکل گوارشی می‌شوند که یکی از این مشکلات نفخ شکم است. نوشیدن شیر سویا، به جای شیر معمولی می‌تواند در پیشگیری از مشکل نفخ شکم مفید باشد. یکی دیگر از کارهایی که می‌توان برای این موضوع از آن کمک گرفت، استفاده از قرص‌هایی است که برای مشکلات ناشی از مصرف شیر و لبنیات، در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند.

البته این قرص‌ها باید زیر نظر متخصص گوارش مصرف شود. برخی از افراد به جای کمک گرفتن از این روش‌ها، اقدام به حذف شیر یا لبنیات می‌کنند که چنین کاری می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به پوکی استخوان کند. به غیر از شیر، نوشیدن قهوه و نسکافه نیز در ابتلا به نفخ، نقش دارد، به همین دلیل افراد مستعد ابتلا به نفخ، باید از نوشیدن قهوه و نسکافه، بپرهیزند. استفاده بیش از اندازه خوراکی‌هایی که در آنها شیرین‌کننده‌های مصنوعی به کار رفته است، می‌تواند باعث ابتلا به نفخ شکم شود. به همین دلیل مصرف انواع شیرینی، کیک، شکلات و... که در آنها شیرین‌کننده مصنوعی (صنعتی) وجود دارد، باید محدود شود. بسیاری از افراد عادت دارند که در زمان صرف غذا، صحبت کنند. صحبت کردن زمان صرف غذا، نداشتن آرامش و تمرکز کردن روی کارهای دیگری به غیر از غذا خوردن، می‌تواند انقباض عضلات دستگاه گوارش را به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی، غذا به خوبی وارد دستگاه گوارش نمی‌شود و احتمال به‌وجود آمدن نفخ شکم، افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر رعایت این موارد، باید از پرخوری نیز پرهیز شود.

منبع: روزنامه جام جم
http://www.asriran.com/fa/news/511290

====================


:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
شادی و نشاط بر روی عملکرد زندگی افراد و سلامت جسمی آنان تاثیر بسزایی دارد و اشخاصی که روحیه شادتری دارند از توانایی و عملکرد ذهنی بالاتری برخوردار هستند.

یک متخصص ارولوژی گفت: شادی و روحیه مثبت می تواند علاوه بر تاثیر روی سلامت روان، بر سلامت جسم از جمله کلیه ها نیز تاثیرگذار باشد.

بابک جوانمرد متخصص اورولوژی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران؛ گفت: شادی و نشاط بر روی عملکرد زندگی افراد و سلامت جسمی آنان تاثیر بسزایی دارد و اشخاصی که روحیه شادتری دارند از توانایی و عملکرد ذهنی بالاتری برخوردار هستند.

وی اظهار داشت: طبق بررسی های انجام گرفته هسته آمیگدال مغزی در افراد شاد آرامتر است، همچنین استرس و اضطراب در بروز بیماری های جسمی گوناگون مانند دیابت، سرطان و فشارخون نقش زیادی دارد.

این متخصص ارولوژی با بیان اینکه فشارخون و دیابت از علل مرگ خاموش کلیه محسوب می شوند، عنوان کرد: بیماری فشار خون می تواند به مرور زمان سبب آسیب رساندن به کلیه و نارسایی آن شود که در برخی مواقع به دیالیز منجر می شود.

وی افزود: طبق مطالعه صورت گرفته بر روی 21 هزار پرستار در یکی از ایالت های آمریکا، احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان و دیابت در افرادی که از شغلشان راضی بودند نسبت به افرادی که رضایت شغلی نداشتند بسیار کم بود.

جوانمرد با بیان اینکه افراد با روحیه شاد حدود 10 درصد نسبت به اشخاص غمگین و افسرده از طول عمر بیشتری برخوردار هستند، تصریح کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته افراد شاد سیستم ایمنی قوی تری نسبت به اشخاص ناراحت دارند.

وی یاد آور شد: در مطالعه ای در سال 2015 افرادی که از موفقیت و شادی بیشتری در زندگی برخوردار هستند، احتمال شکست درمان در آنها در اعمالی مانند پیوند کلیه و دیالیز کاهش پیدا می کند.

http://www.asriran.com/fa/news/511277
========================



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
افراد مبتلا به افسردگی یا به واسطه اضطراب و استرس افزایش یافته نمی توانند بخوابند و یا به واسطه بی حالی و خستگی خواب بیش از اندازه را تجربه می کنند.

افسردگی یک اختلال در خلق و خو است که هر ساله بسیاری از مردم جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. برای برخی افراد ابتلا به افسردگی همانند یک بازی مرگ و زندگی است.

تحلیل بدن به واسطه افسردگی

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ارگانیک اتوریتی"، اگر در گذشته به افسردگی مبتلا بوده اید یا در حال حاضر با آن مبارزه می کنید، همانگونه که اشاره شد شما در جهان تنها هستید. اما آنچه بسیاری از مردم جهان نمی دانند این است که افسردگی به همان اندازه که روان و ذهن انسان را درگیر می کند، تحلیل جسمانی را نیز به همراه دارد. در ادامه با برخی دلایل و نشانه های جسمانی افسردگی که بدن را تحت تاثیر قرار می دهند بیشتر آشنا می شویم.

بی خوابی

افراد مبتلا به افسردگی یا به واسطه اضطراب و استرس افزایش یافته نمی توانند بخوابند و یا به واسطه بی حالی و خستگی خواب بیش از اندازه را تجربه می کنند.

درد در ناحیه سینه و پشت

افسردگی می تواند عاملی خطر آفرین برای بیماری قلبی عروقی باشد. اگر در ناحیه سینه و پشت احساس درد یا فشردگی دارید، این شرایط می تواند نشانه ای از مشکلات قلبی باشد.

سیستم ایمنی تضعیف شده

یک سیستم ایمنی ضعیف می تواند هم دلیل و هم نتیجه افسردگی باشد. مطالعات نشان داده اند زمانی که سیستم ایمنی ضعیف می شود، به عنوان مثال هنگام ابتلا به عفونت ها، می تواند سیگنال هایی را به مغز ارسال کند که موجب وخیم‌تر شدن بیماری شده و زمینه ساز شکل گیری التهاب و افسردگی شود. مغز واکنش های سیستم ایمنی را زیر نظر می گیرد و مسیرهای ارتباطی سیستم ایمنی به مغز می تواند به تولید سیتوکین های التهابی منجر شود. مطالعات تایید کرده اند که فعال شدن سیستم ایمنی می تواند به یک افسردگی ناشی از سیتوکین منجر شود.

در همین حال، اگر خواب کافی نداشته باشید یا رژیم غذایی مناسبی را دنبال نکنید، افسردگی می تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند.

مشکلات گوارشی

میکروب های روده با افسردگی پیوند خورده اند. برخی میکروارگانیسم های مشخص در روده توانایی تولید و ارائه موادی مانند سروتونین و گاما آمینوبوتیریک را دارند. این به معنای آن است که دستگاه گوارش می تواند موجب اختلالات خلقی از جمله ابتلا به افسردگی شود.

درد عضلات و مفاصل

اگر به افسردگی مبتلا باشید، احتمال تجربه دردهای عضلانی و مفاصل نیز بیشتر می شود. افسردگی و درد یک مسیر عصبی شیمیایی مشترک را مورد استفاده قرار می دهند. هر دو آنها تحت تاثیر سروتونین و نوراپی نفرین قرار می گیرند و باید به صورت همزمان نیز درمان شوند تا بهبودی کامل حاصل شود.

http://www.asriran.com/fa/news/511146
--------------------------



:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تربچه منبع خوبی برای ویتامین C، فولات، و پتاسیم است و نصف فنجان از آن تنها نه کالری دارد. فیبر موجود در تربچه به احساس سیری کمک می کند.

سبزیجات قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای می توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، پوکی استخوان و کلسترول بالا کمک کنند. مواد مغذی گیاهی که رنگ زیبایی به این سبزیجات می بخشند دارای فواید سلامت قدرتمندی نیز هستند.

قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "هلث لاین"، رنگ های تیره‌تر، مانند رنگ تیره چغندر، به طور معمول به معنای آن است که این سبزیجات از محتوای مواد مغذی گیاهی از جمله آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری برخوردار هستند. این مواد مغذی به پیشگیری از سرطان، مبارزه با بیماری های مزمن و تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند.

سبزیجات قرمز، رنگ و افزایش ارزش تغذیه ای خود را از لیکوپن و آنتوسیانین دریافت می کنند. لیکوپن آنتی اکسیدانی است که به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، محافظت از چشم ها، مبارزه با عفونت ها، و محافظت در برابر آسیب دود تنباکو کمک می کند.

همچنین، پژوهشگران پتانسیل محافظت در برابر سرطان پروستات و تومورهای دیگر را مطالعه می کنند. از سوی دیگر، آنتوسیانین می تواند از کبد محافظت کند، بینایی را بهبود ببخشد، و فشار خون و التهاب را کاهش دهد.

بنابر گزارش موسسه ملی سرطان آمریکا، به رغم فواید بسیار، بیشتر بزرگسالان به میزان کافی از سبزیجات قرمز و نارنجی رنگ مصرف نمی کنند. در ادامه با برخی از مفیدترین قرمزهای دنیای سبزیجات بیشتر آشنا می شویم.

چغندر

قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!

چغندر یکی از سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان است. همچنین، چغندر منبع خوبی برای پتاسیم، فیبر، فولات، ویتامین C، و نیترات ها است. مطالعات جدید نشان داده اند که این سبزی می تواند فشار خون را کاهش دهد، جریان خون را بهبود ببخشد، و استقامت ورزشکاران را تقویت کند.

برای کسب بهترین نتیجه، سرخ کردن چغندر با مقدار اندکی از یک روغن سالم توصیه می شود و مصرف برگ های چغندر را نیز به واسطه محتوای بالای ویتامین های A، C، و K فراموش نکنید. همچنین، می توانید آب چغندر را مصرف کنید، اما بنابر توصیه پژوهشگران باید نسبت به میزان مصرف مراقب باشید. نوشیدن روزانه آب چغندر بیش از اندازه است. در عوض، تنها چند بار در هفته چغندر مصرف کنید و آب چغندر را با آب میوه و سبزیجات دیگر ترکیب کنید تا نه تنها نوشیدنی خوشمزه‌تری داشته باشید، بلکه مواد مغذی بیشتری دریافت کرده و از مصرف بیش از اندازه نیز پیشگیری کنید.

کلم قرمز

قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!

در شرایطی که بیشتر بنفش رنگ به نظر می رسد تا قرمز، این سبزی از فواید سلامت بسیاری همانند دیگر اعضای خانواده کلم مانند کیل، بروکسل و بروکلی برخوردار است. رنگ تیره کلم قرمز از آنتوسیانین، آنتی اکسیدانی قدرتمند که می تواند خطر اختلالات مغزی، سرطان، و بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد، ناشی می شود.

کلم قرمز از محتوای ویتامین ها و مواد معدنی بالا سود می برد. تنها یک فنجان از این سبزی 85 درصد از دوز روزانه مورد نیاز برای ویتامین C، 42 درصد از ویتامین K، و 20 درصد از ویتامین A را تامین می کند. کلم قرمز منبع خوبی برای فیبر، ویتامین B6، پتاسیم و منگنز نیز محسوب می شود.

برای دریافت بیشترین میزان مواد مغذی از کلم قرمز آن را خام مصرف کنید. همچنین، می توانید این سبزی را به صورت پخته مصرف کنید، اما باید با آب و در مدت زمان کوتاه بخارپز شود تا آنتوسیانین، گلوکوزینولات و دیگر مواد مغذی موجود در آن زیاد از بین نروند. برای بهره‌مندی از باکتری های خوب، مصرف کلم قرمز تخمیر شده را می توانید مد نظر قرار دهید.

گوجه فرنگی

قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!

گوجه فرنگی یکی از سبزیجات محبوب و پر مصرف در جهان است. گوجه فرنگی منبع خوبی برای لیکوپن، ویتامین C، و پتاسیم است. بنابر گزارش موسسه ملی سلامت آمریکا، گوجه فرنگی تازه و محصولات گوجه فرنگی مانند رب و سس حدود 85 درصد از لیکوپن موجود در رژیم غذایی ما را تامین می کنند. در شرایطی که انواع مختلف شیوه های مصرف مفید هستند، گوجه فرنگی پخته شده با مقداری روغن سالم جذب لیکوپن را برای بدن تسهیل می کند.

فلفل دلمه ای قرمز

قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!

این سبزی تقریبا شیرین مزه می تواند دوز روزانه ویتامین A، و سه برابر دوز روزانه ویتامین C شما را تامین کند و این در شرایطی است که تنها 30 کالری دارد. فلفل دلمه ای قرمز انتخابی سالم برای تقویت سیستم ایمنی و بهره‌مندی از پوستی سالم و درخشان است. محتوای بالای ویتایمن C موجود در این سبزی به محافظت در برابر عفونت کمک می کند. خوردن فلفل دلمه ای قرمز به صورت خام یا پخته ویتامین B6، ویتامین E و فولات را در اختیار بدن قرار می دهد.

تربچه

قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!

این ریشه های خوراکی که از مزه ای تند سود می برند در خانواده کلم ها قرار دارند. تربچه منبع خوبی برای ویتامین C، فولات، و پتاسیم است و نصف فنجان از آن تنها نه کالری دارد. فیبر موجود در تربچه به احساس سیری کمک می کند. در حالت خام، تربچه از بیشترین میزان ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها بهره می برد، اما در حالت ترشی نیز از مواد مغذی و دوستدار روده سود می برد.

فلفل چیلی قرمز

قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!

با فلفل چیلی قرمز می توانید مقداری تندی را وارد رژیم غذایی خود کرده و با التهاب مبارزه کنید. ممکن است تندی فلفل در ابتدا اندکی مشکل آفرین باشد، اما کپسایسین موجود در فلفل می تواند به کاهش درد کمک کند. همچنین، پژوهشگران پتانسیل کپسایسین در مبارزه با سرطان را بررسی می کنند. یک اونس (28 گرم) فلفل چیلی قرمز افزون بر تامین منیزیم، مس، و ویتامین A می تواند دو سوم از دوز روزانه برای ویتامین C را نیز فراهم کند.

رادیکیو

قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!

رادیکیو با برگ های تیره رنگ خود حاوی مواد مغذی فراوانی است. یک فنجان از این سبزی بیش از دوز روزانه مورد نیاز ویتامین K را تامین می کند. همچنین، رادیکیو منبع خوبی برای فولات، مس، منگنز و ویتامین های B6، C، و E است.

کاهوی برگ قرمز

قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!

بسیار شبیه به رادیکیو، کاهوی برگ قرمز سرشار از مواد مغذی است که می توانند به محافظت در برابر سرطان و کند کردن روند پیری کمک کنند. برگ های قرمز و تیره این کاهو سرشار از مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ها و ویتامین B6 هستند. یک فنجان از برگ خرد شده کاهو قرمز تقریبا نیمی از نیاز روزانه برای ویتامین های A و K را تامین می کند. مصرف این کاهو به حفظ آب بدن نیز کمک می کند زیرا 95 درصد برگ های آن از آب تشکیل شده اند.

ریواس

قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!

ریواس منبع خوبی برای کلسیم، پتاسیم، ویتامین C، و ویتامین K است. مصرف ریواس بدون این که قند زیادی به آن اضافه شده باشد و به صورت خام بیشترین میزان فواید سلامت را دارد.

پیاز قرمز

قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!

در شرایطی که شاید تمایل چندانی به مصرف پیاز قرمز خام نداشته باشید می توانید با افزودن آن به غذایی که می پزید، مواد مغذی بیشتری را مصرف کنید. پیاز قرمز حاوی ارگانوسولفورها، ترکیباتی که در سیر، تره فرنگی، و پیاز یافت می شوند، است. این مواد شیمیایی گیاهی می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند، تولید کلسترول را کاهش دهند، و از کبد پشتیبانی کنند.

آلیل سولفیدها نیز می توانند به مبارزه با سرطان و بیماری قلبی کمک کنند و فیبر موجود در پیاز قرمز از سلامت روده پشتیبانی می کند.

سیب زمینی قرمز

قرمزهای قدرتمند دنیای سبزیجات!

آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی آمریکا مصرف سیب زمینی، سبزیجات برگ‌دار، و گوجه فرنگی را برای افزایش دریافت پتاسیم و ایجاد تعادل در فشار خون توصیه می کند. سیب زمینی قرمز از محتوای پتاسیم، ویتامین C، تیامین، و ویتامین B6 بالا سود می برد.

بدون در نظر گرفتن این که سیب زمینی را چگونه مصرف می کنید، بهتر است پوست آن را دور نریزید زیرا پوست سیب زمینی سرشار از فیبر و بسیاری از ویتامین ها است. سیب زمینی قرمز، به طور ویژه، حاوی مواد مغذی گیاهی بسیاری است که رنگ قرمز یا صورتی را به پوست آن می بخشند.

http://www.asriran.com/fa/news/510947

--------------------------------------



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
-------
پشتیبانی